2.23 Passend onderwijs en het regionaal samenwerkingsverband

Schoolgids

2.23 Passend onderwijs en het regionaal samenwerkingsverband

Per 1 augustus 2014 is passend onderwijs ingegaan. Door aanpassing van wetgeving zijn bestaande schotten tussen voortgezet en voortgezet speciaal onderwijs weggehaald. Hierdoor krijgen scholen meer mogelijkheden om een passende plaats aan iedere leerling te bieden.

Daartoe zijn scholen verplicht aangesloten bij zogenoemde regionale samenwerkingsverbanden. In onze regio is dat het Regionaal samenwerkingsverband Breda en omgeving (RSV Breda e.o.). Zij maken met elkaar afspraken over onder meer de ondersteuning (de 'zorg') aan leerlingen. Bij voorkeur op de school waar de leerling zich wil inschrijven/ ingeschreven staat, maar als dat niet mogelijk is kan een leerling ook worden geplaatst in het speciaal onderwijs. Voor plaatsing in het speciaal onderwijs is een toelaatbaarheidsverklaring nodig van het samenwerkingsverband.

Er is door het samenwerkingsverband ook een bovenschoolse voorziening ingericht, waar een leerling tijdelijk geplaatst kan worden: dat is de observatieklas. Deze observatieklas is te beschouwen als een verlengstuk van iedere aangesloten school. Een school kan een leerling voor een periode van maximaal 13 weken een aangepast programma laten volgen. Elke school heeft in zijn schoolondersteuningsprofiel beschreven welke extra ondersteuning zij kan bieden. Meer informatie over de taken, de functie en de rol van het samenwerkingsverband vindt u op de website: rsvbreda.nl.