Examenlunch 2024

Examenlunch 2024

“Koester dit moment,” zei leerjaarcoördinator Jeroen Hensen tegen de 195 examenleerlingen die meelunchten. Want afgelopen vrijdag was dan toch echt hun allerlaatste schooldag aangebroken. Om deze mijlpaal te vieren werd de traditionele Frencken examenlunch georganiseerd. Daarbij worden de leerlingen bediend door hun docenten die hen jarenlang les gaven. Volgende week zijn er nog examentrainingen en op 14 mei start de spannende periode van de eindexamens.

Weekblad Oosterhout was erbij en publiceerde dit artikel op woensdag  17 april 2024.

Gaan ze het Frencken missen? De vriendinnen van Noa (17) riepen meteen in koor: “Neeee!” Maar Noa zei: “Een beetje wel.” Zij deed mee aan het debatteren en was danser in de vier geweldige musicalvoorstellingen waarvan de spetterende finale-avond de dag ervoor nog was. Die bijzondere tijd zal ze wel missen als ze straks begint aan haar studie bedrijfskunde.

Eigengereid

Biologiedocent Mara van de Coevering was de initiator van deze lunch die voor de 18e keer werd georganiseerd. Ze keek toe hoe de leerlingen gretig aanvielen op de harde broodjes en eierkoeken. Hoe ze deze lichting leerlingen heeft ervaren? “Het is best een eigengereide groep,” zei ze. “Jongeren die precies weten wat ze willen en hoe ze dat moeten bereiken.” Die komen er vast wel.

Zoals Isa (17) die met haar vriendinnen aan tafel zat. “Het was een gezellig jaar,” vond ze. Isa deed al een keer examen en heeft ze er alle vertrouwen in dat ze straks aan haar studie social work kan beginnen. Ook de andere meiden zagen hun toekomst zonnig tegemoet.

Rector Rob Schuurmans zag het tevreden aan. Niet alleen hoe de examenkandidaten gezellig zaten te eten, maar ook terugkijkend op zijn eerste jaar als rector. Opvallend: geen van de jongeren zat op een schermpje te turen. Iedereen kletste met elkaar en liet zich serveren door de leraren. Docent Reiner Jaquet ging rond met koffie en thee. “Doe mij maar een baco,” zei een leerling toen een docent vroeg wat hij wilde drinken. Die leerling moest nu nog even genoegen nemen met een glaasje jus. Maar ook dat zal anders worden als hij de deuren van het Frencken straks voorgoed achter zich heeft dichtgedaan.

We wensen alle eindexamenkandidaten 2024 heel veel succes de komende tijd!