Model European Parliament (MEP) 2024

Model European Parliament (MEP) 2024

Afgelopen week, van zondag 14 t/m vrijdag 19 maart, vond het MEP Noord-Brabant-Vlaanderen van 2024 plaats. Maar liefst 10 enthousiaste parlementariërs uit 4vwo vertegenwoordigden het Mgr. Frencken College (4vwo). Ook ging Nora Weterings uit 5vwo mee als commissievoorzitter en Farah el Bennani uit 6vwo bekleedde een speciale rol als lid van het presidium. Een week lang werd er deelgenomen aan de hoogwaardige simulatie van het Europees Parlement. En we zien enkele namen volgend jaar in een speciale rol terug in... Oosterhout!

De Frencken delegatie bestond uit dit keer uit Lianne van Wanrooij, Tori ten Brink, Niels Geutjes, Evelien de Waard, Yente Hartel, Luke Rietveld, Tom van der Sar, Tharijn Vreijdenberger, Alex de Soet en Paul van der Heijden, onder begeleiding van Mevr. Roest en Dhr. Vermeer. Dit jaar vertegenwoordigden we Griekenland.

Verloop van de week

Na een informele kennismaking op zondag volgde de officiële opening op maandag met een aantal sprekers, waaronder de burgemeester van Vught en Tweede Kamerlid Mpanzu Bamenga.

Aansluitend werd er dagenlang vergaderd, onderhandeld, gespeecht en gedebatteerd op verschillende prachtige locaties in Vught en Schijndel. Gelukkig is er tussendoor ook tijd geweest voor ontspanning, zoals de golfclinic op de golfbaan van Bernardus Golf en een pubquiz, Op woensdagochtend vonden de laatste commissievergaderingen plaats, waarbij de resoluties werden ingestuurd om daar op donderdag en vrijdag over te stemmen of ze werden aangenomen.

Nadat donderdagavond het laatste landenoverleg plaatsvond, was het tijd voor de feestavond! Vrijdag kwamen de laatste 4 resoluties aan bod en moest er weer naar de formele setting geschakeld worden. Enigszins vermoeid, maar toch vol passie nog een laatste keer debatteren, kritische vragen stellen en je standpunt verdedigen.

De afloop en vooruitblik 2025

Bij de afsluiting waren er nog een aantal mooie woorden van dank aan alle betrokken organisatoren, hulp en alle (prachtige) locaties waar we deze week gebruik van hebben mogen maken. Ook zijn hier de leerlingen die excelleren uitgekozen: Yente Hartel uitgekozen om door te gaan naar MEP nationaal en we zien volgend jaar Paul van der Heijden en Tori ten Brink terug als commissievoorzitter bij MEP Noord-Brabant - Vlaanderen.

Het spreekwoordelijke stokje voor de organiserende school voor volgend jaar is overgedragen aan het Mgr. Frencken College: MEP Noord-Brabant - Vlaanderen 2025 zal plaatsvinden in Oosterhout!

• Voorlezen
  • Vragen