Kijkje in school

KIJKJE IN ONZE SCHOOL

Het Mgr. Frencken College is in 2020 compleet verbouwd. De architectuur spreekt voor zich: het is een fris, modern gebouw met ruime lokalen en heel veel licht. Natuurlijk wilden we wel die typische 'Frencken'-sfeer levend houden: kleur, creativiteit en met werk van eigen leerlingen en docenten.

Dus bij de aanvang van de nieuwbouw is de 'interieur-werkgroep' opgericht: Jeroen Veenstra, Edit Derix en Miranda van Bragt hebben samen met Yvonne Manders en Erik Broeders van Ceka Office groep hard gewerkt aan de inrichting. Er is met een minimaal budget gewerkt en toch hebben we daarmee toch een speelse en functionele inrichting kunnen creëren.

Het leukste is dat we een grote diversiteit hebben kunnen maken. Dat we de meubels en de vormen die we bedacht hebben ook daadwerkelijk gerealiseerd hebben. Alles op maat en voor elke smaak wat wils. Geen studienis is hetzelfde! De visuals zijn allemaal bijzonder en geven het gebouw echt meer kleur. Ook Van der Burgt reclame is ook erg betrokken geweest in het meedenken en de uitvoering.

Kijk je hieronder mee?

Studio Frencken

Het zijn tekeningen van leerlingen uit klas 2 in 2018, met positieve en negatieve vormen.

Good Food Good Mood

Het zijn tekeningen van leerlingen uit klas 2 van fruit en groente die in de vakantie niet werd gegeten met de familie. Tekst is van een 5havo-leerling.

Geblindeerd zelfportret - onderbouwaula

Zelfportretten door leerlingen uit klas 1 tot en met klas 5, die 'blind' zijn getekend zonder de pen op te lichten. Een concept van Miranda van Bragt en Nicole Smans. De uitvoering ligt bij Nicole Smans.

Receptie

Als je het gebouw binnenkomt dan kijken twee ogen je indringend aan. Het zijn de ogen van een leerling waarin tekeningen van irissen door tekenleerlingen uit 5havo zijn verwerkt. Natuurlijk herken je ook de wijze ogen van een uil.

Cadeau Bedaux - centrale hal

Dit werk gaat over het verval en hergebruik van cultuur, geschiedenis en onderwijs.
Door Geert Kollau.

Examenbureau exterieur

De nieuwbouw in de steigers. Gemaakt door teken-leerlingen uit 5vwo.

Auditorium exterieur

Docenten aan de lunch, geïnspireerd op een bekende prent met arbeiders in New York. Op deze achtergrond zie je de stad Oosterhout. Gemaakt door teken-leerlingen uit 6vwo.

Spijkerbroekenwand

Oude spijkerbroeken van leerlingen kregen een nieuw leven in een wand. De panelen zijn gemaakt tijdens de dagbesteding door ouderen op Zorgboerderij Levensvreugde.

Softroom

De gekleurde en zachte panelen maken van de studieruimte een heerlijke stille plek om te werken. De gekleurde wand, een expressief schilderwerk van Marije Bogmans uit 5havo geeft het geheel nog eens een extra sfeer.

Gangen

De enorme letters in de gangen van de eerste en de tweede verdieping zijn haast niet te lezen. Het zijn kleurrijke en decoratieve elementen met een mooie boodschap:

“Het mooiste wat je kunt worden is jezelf” (in oranje/roze/paars - eerste verdieping)
“Verwondering is het begin van de wijsheid” (in blauw/groen/paars - tweede verdieping)
De teksten zijn uitgevoerd door Miranda van Bragt en Van der Burgt reclame.

Roze plek

Aan het einde van de gang op de eerste verdieping heb je een prachtig uitzicht over het park. Een heerlijke plek om te werken aan de lange roze bank met dito krukjes. De letters zijn uitgelopen in een soort  puzzel en de kleuren reflecteren op de andere wand.

Studienis tweede verdieping

Deze is qua meubels exact hetzelfde als de nis eronder op de eerste verdieping maar de uitstraling is totaal verschillend. Hier zie je heel duidelijk de overeenkomst met de inrichting van een trein. Door de treinzitjes in combinatie met de ramen erboven.
Het uitzicht is getekend door Emma Vermijs uit 4vwo.

'Mediatheek'

De nieuwe mediatheek heeft meubels, waarin de boeken van de oude mediatheek ontworpen zijn als decoratie.
De wand met teksten is gemaakt met CKV leerlingen uit 5vwo in samenwerking met Nicole Smans. De muur bij de tafel met tractor-zitjes is gemaakt door Emma Vermijs (tekenopdracht klas 2).

Trappenhuis

In het trappenhuis van het oude gebouw zie je foto’s van het oude gebouw voorzien van muziek uit de jaren '80. Ze zijn gemaakt door Pet Holman, in de jaren '80 leerling op het Frencken. Zij heeft haar herinneringen in foto’s gevangen.

Ramen 2e verdieping

Ontwerp door Heidi Rombouts. Herinneringen aan haar tijd op het Frencken College en het gebouw van Bedaux. Dit is een geschenk van de projectontwikkelaar Van Wijnen, uitgereikt tijdens de Opening Nieuwbouw op 30 januari 2020.

Vissen in het trappenhuis

Een overblijfsel van een project uit het verleden: onverwachte ontmoetingen. De vissen zijn gemaakt door Luuk de Greef.

Muziek exterieur

Ontwerp door Silke Nuijten en Quinty Smienk in samenwerking met Van der Burgt reclame en in overleg met leerlingen en de muzieksectie.

Studieruimte met huisje

Op de tweede verdieping is een wandschildering gemaakt door Annick Daniels uit 6vwo. Zij bedacht het ontwerp, wat aan moest sluiten bij het “huisje” wat er zou komen.
Een lekkere plek om te werken en te kletsen met elkaar.