Frencken College > Ons onderwijs > Vakken

VAKKEN

Als brugklasser volg je onderwijs in dertien verplichte schoolvakken, die je nodig hebt om een basis te leggen voor de bovenbouw. Daar zitten bekende vakken bij, zoals wiskunde, geschiedenis, Nederlands, Engels, biologie of muziek.

Naast deze vakken biedt de school ook nog andere lessen aan, zoals een studieles, vakbegeleiding en flexuren.

Bovenbouw

In klas 3 havo of 3 vwo kies je een profiel dat je in de bovenbouw wil gaan volgen. In de bovenbouw veranderen zowel de lesinhoud als de structuur van het onderwijs. Alle leerlingen volgen vakken uit het gemeenschappelijk deel. Daarnaast kiest elke leerling een van de volgende vier profielen:

Cultuur en Maatschappij
• Economie en Maatschappij
• Natuur en Gezondheid
• Natuur en Techniek
.

Dan blijft er nog een profielkeuzevak en een klein vrij deel over waarin nog een of twee extra vakken gekozen moeten worden. 

Je kunt op het Frencken vakken volgen die niet op alle scholen aangeboden worden. Voorbeelden zijn muziek en tekenen. als eindexamenvak. Meer 'bijzondere' vakken zijn Wiskunde D, filosofie en maatschappijwetenschappen. Ook kun je op het Frencken extra uitdaging zoeken in de vreemde talen of met een extra vak: daarover lees je hier meer. Ook uniek op onze school zijn Informatica en Onderzoeken & Ontwerpen, die we hieronder verder toelichten.

Informatica

ICT is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Het gebruik van digitale middelen is vaak zelfs noodzakelijk geworden.

Het belang van ICT op onze school wordt het duidelijkst gemaakt door de wijze waarop onze leerlingen worden ‘ingewijd’ in de natuurlijke omgang met ICT. Naast de voordelen van het gebruik van ICT worden de leerlingen ook bewust gemaakt van de nadelen en gevaren van ICT en het verlies van privacy. Dit gebeurt al in de eerste weken van de brugklas. De leerlingen krijgen ook toegang tot Magister, hun digitale informatiebron voor alles wat van belang is voor lessen en verblijf op school. In de reguliere lessen van alle vakken worden computervaardigheden aangeleerd, specifiek voor ieder vak. 

Keuzevak in de bovenbouw

Het vak Informatica is een vak dat in de bovenbouw van havo en vwo wordt aangeboden en waarin de leerlingen wegwijs worden gemaakt in de betekenis van informatie en gegevens, de basale kennis van hard- en software en netwerken en in de constructie van (kleine) internet gebonden informatiesystemen.

Informatica is een vak dat zich per definitie goed leent tot het aanleren en gebruiken van vaardigheden voor de 21ste eeuw en voor hun vervolgopleiding of studie na het behalen van het diploma. Zelfstandig werken, analyseren, projectmatig werken, samenwerken, wederzijdse verantwoordelijkheid nemen en helder communiceren zijn de competenties die in de lessen Informatica het meest geoefend worden.

Leerlingen in 6 vwo wordt aangeboden om een eindproject naar eigen keuze te doen, gebaseerd op hun profiel en hun vervolgopleiding.

Onderzoeken & Ontwerpen

Onderzoeken en Ontwerpen (O&O)

Wat is Onderzoeken en Ontwerpen

Bij dit projectvak staan de vakken: natuurkunde, scheikunde, techniek en biologie centraal. Binnen een project doe je onderzoek naar verschillende onderdelen van een thema. Met de informatie die je hebt gevonden, ga je ontwerpen/tekeningen maken en hieruit volgt een plan voor een product dat gemaakt wordt door de groep. O&O wordt gegeven in de klas 1 en 2.

De producten variëren van een zo licht, maar stevige mogelijke brug maken. Een spinnenvanger maken voor leerlingen die bang zijn voor spinnen. Tot het maken van papieren vliegtuigjes, waarmee we een vliegwedstrijd houden.

O&O in het kort

Bij Onderzoeken en Ontwerpen staan centraal:

  • Stimulering bèta-onderwijs.
  • Aanleren van vaardigheden.
  • Samenwerken.
  • Oplossingen zoeken.
  • Plannen en organiseren.
  • Producten maken.
  • Zelfstandig werken.
  • Werken volgens een project.
  • Evalueren van de les(sen).

O&O excellentie

Dit is een lesprogramma waarmee je zelfstandig aan de slag gaat met een LEGO EV3 robot, hiermee leer je de basis van het programmeren. De programmeertaal is gebaseerd op ‘Scratch’ en is daarom een prima instapniveau. Kortom, een leuke manier om vertrouwd te raken met de
mogelijkheden van het programmeren.

O&O in de maatschappij

Bij elk project komt een actueel nieuwsbericht met een wetenschappelijk karakter aan bod. Door hier met leerlingen over in gesprek te gaan proberen we leerlingen meer te betrekken bij de maatschappij.

Voorbeeldprojecten

Een paar voorbeelden van thema’s binnen Onderzoeken en Ontwerpen. Bij elk thema wordt een probleem beschreven. Het probleem probeer je als groep op te lossen en uit te werken in de opdracht.

Clear the circle
Jullie maken kennis met het programmeren van een robot en daarmee spelen we een wedstrijd. Wie krijgt het snelst de bekertjes uit de cirkel?

Als je haar maar goed zit!
Veel jongeren gebruiken haargel. Maar hoe wordt haargel gemaakt en welke stof in gel maakt je haren zo stevig? Jullie maken zelf een haargel, maar ook het maken van een etiket, de verpakking en een reclameposter hoort bij de opdracht.

Eggsperiment
Hoe kun je een ei beschermen, zodat hij van grote hoogte niet kapot valt? Jullie doen onderzoek naar onderwerpen die passen bij dit thema om een stevige valhelm te maken voor het ei.