7.5 Meerdaagse buitenschoolse ervaringen (MBE)

We vinden het belangrijk om alle leerlingen de kans te geven om in elk geval eens in hun Frenckentijd meerdere dagen buiten het klaslokaal te leren. De reden dat we buitenschools leren in de vorm van meerdaagse buitenschoolse ervaringen willen organiseren, is dat deze wijze van buitenschools leren volgens ons een andere en intensievere manier van leren is dan leren in het klaslokaal. Buiten de school, buiten de bekende paden en op afstand van thuis zal leerlingen meer op zichzelf terugwerpen. Daardoor worden al dan niet onbewust vragen aangeraakt als: wie ben ik? Wie ben ik in relatie tot anderen? En: hoe vul ik mijn vrijheid en verantwoordelijkheid in?

De meerdaagse ervaringen die wij organiseren hebben een sterke educatieve insteek. Daarbij kan je denken aan ervaringen die gericht zijn op vindingrijkheid, fysiek uithoudingsvermogen en samenwerking. Een echte onderdompeling in een vak, vaardigheden, taal of cultuur, zoals een meerdaags veldwerk, uitwisseling met leerlingen van een partnerschool, een meerdaagse nabootsing van het Europees Parlement of een muziek-, taal- of museumreis vallen allemaal binnen de mogelijkheden.

Het aanbod van MBE's verschilt per schooljaar. Per MBE wordt bepaald voor welke leerlingen de ervaring geschikt is.