BEGELEIDING BIJ DE SCHOOLLOOPBAAN
Wil je als leerling succes in je studie kunnen boeken, dan is het in elk geval nodig dat je je prettig voelt op school. Om dat te bereiken is een goede begeleiding van de leerlingen onmisbaar. Wij zijn er trots op dat we regelmatig van ouders te horen krijgen dat ze over die begeleiding heel tevreden zijn. “Mijn kind is bij jullie echt geen nummer”, is een reactie die wij regelmatig te horen krijgen. Dat is ook ons streven. De begeleiding van leerlingen is immers een van de pijlers van de school.
Hoe we dat doen?
Lentoren
Talentvolle leerlingen uit de bovenbouw geven via het lentorenproject vakinhoudelijke ondersteuning aan andere leerlingen die dit nodig hebben. Je kunt dus als Frencken-leerling bijles krijgen van een ouderejaars, een lentor!
Wat doet een lentor precies?
-
Een lentor is een leerling uit de bovenbouw van HAVO of VWO (4e-, 5e- of 6e-jaars) die wekelijks een bijles geeft.
-
Een lentor geeft begeleiding in een vak (of meerdere vakken) waar hij/zij goed in is en dit ook goed kan uitleggen.
-
Een lentor begeleidt een leerling wekelijks 45 minuten op een vast moment en op een vaste plaats. Bijvoorbeeld in het flexuur. Dat spreken de lentor en de lentorleerling samen af. Ze werken altijd vanuit het huiswerk voor het vak en de hulpvraag van de lentorleerling.
-
De lentorleerling gaat de stof door de extra uitleg en hulp van de lentor beter begrijpen met vaak betere resultaten als gevolg. Daarnaast krijgt de leerling vaak meer zelfvertrouwen voor dit vak. Ook kunnen de reguliere lessen door deze bijlessen beter en duidelijker worden gevolgd.
-
Een lentor staat qua leeftijd dichter bij een lentorleerling dan een docent en kan de lentorleerling soms net een beetje anders op weg helpen.
-
Vaak helpt een lentor een leerling voor een langere periode. Sommige leerlingen nemen hun lentor naar het volgende leerjaar. Het is ook mogelijk dat de bijles na een tijd niet meer nodig is.
- De planning en coördinatie van de bijlessen en de lentoren wordt verzorgd door Leoni Bleumers, tevens docent Engels en mentor.
- De bijlescoördinator beheert het vraag en aanbod in de online omgeving van Bijlesplein.
- Als ouder betaalt u de lentor voor de gegeven bijlessen. Dit is een vast tarief van 6 euro per lesuur.
Heb jij als leerling interesse in een lentor? Heeft u als ouder interesse in wekelijkse ondersteuning van uw zoon of dochter?
Meld je aan via frencken.bijlesplein.nl. Je meldt je aan met je schoolaccount.
De bijlescoördinator bekijkt de aanmeldingen voordat deze op Bijlesplein te zien zijn. Zodra er goedkeuring is, kan de leerling zelf een lentor kiezen of reageren op een bijlesverzoek.
Heeft u vragen over Bijlesplein? Mail dan naar bijles coördinator: Leoni Bleumers via lentorenproject@frenckencollege.nl
Mentoren
In de eerste plaats is er de mentor. Hij of zij houdt nauwkeurig de vorderingen van de leerlingen bij en onderhoudt op eigen initiatief de nodige contacten met zijn collega's en de ouders.
In de loop van het jaar leert de mentor zijn leerlingen goed kennen; hun sterke en zwakkere kanten, hun hobby's en hun (kleine) zorgen. Zo groeit een basis van vertrouwen, waardoor de leerlingen bij hun mentor durven aankloppen als ze ergens mee zitten. Anderzijds heeft de mentor daardoor meer zeggingskracht bij de kinderen. Zijn of haar opstelling is actief, helpend, aanmoedigend, begeleidend. Flink corrigerend optreden is af en toe natuurlijk ook nodig. In de loop van zijn schoolcarrière zal de leerling merken dat de opstelling van de mentor verandert.
Naarmate een leerling ouder wordt, zal hij steeds meer op zijn eigen verantwoordelijkheden worden aangesproken. Het kan voorkomen dat u als ouder zorgen of vragen hebt over het functioneren of het welbevinden van uw kind of dat zich in de gezinssituatie ingrijpende gebeurtenissen voordoen. Dan is de mentor de eerst aangewezen persoon om contact mee op te nemen. Doet u dat vooral in het belang van uw kind! En aarzel zeker niet!
In onze schoolgids staat alles over de begeleiding bij de schoolloopbaan.
Bijzondere Begeleiding
Voor de begeleiding, zowel cognitief als sociaal-emotioneel, is een aantal personen zeer belangrijk. Hieronder de betrokkenen bij onze leerlingbegeleiding:
- Leerjaarcoördinator
- Decanen
- Ondersteuningscoördinatoren
- Remedial teacher
- Leerlingbegeleider/counselor
- Faalangstreductietrainer
- Vertrouwenspersoon
Alles over de begeleiding door deze personen vind je in de schoolgids.
Extra begeleiding
Bovenstaande medewerkers zetten zich in om de leerling zo goed mogelijk te begeleiden. Al deze mensen dragen er wezenlijk toe bij dat er een goed leef- en leerklimaat op onze school bestaat.
En er is meer. Er bestaat ook op bescheiden schaal de mogelijkheid voor extra begeleiding op studiegebied:
- De Frencken Flex hulplessen; voor de brugklassen in de vakken Nederlands, Frans, Engels, wiskunde en algemene basisvaardigheden.
- Er is de mogelijkheid je op te geven voor de verlengde lesdag waarin tijdens het 8ste, 9de en 10de uur (14.35 - 17.00) voor inhoudelijke begeleiding wordt gezorgd.
- Lentorenproject. Leerlingen uit hogere leerjaren geven (betaalde) bijles aan andere leerlingen die dit nodig hebben.
Verlengde lesdag
Bij de verlengde lesdag zijn vakdocenten aanwezig die je extra ondersteuning kunnen bieden bij het maken van je huiswerk. Elke maandag, dinsdag en woensdag wordt er het 8ste en 9de uur (14.35 - 16.15 uur) wanneer er geen flex is of het 9de en 10de uur (15.30 - 17.00 uur) wanneer er wel flex is in lokaal 210, 211 en 212 een ruimte gecreëerd voor leerlingen om inhoudelijke begeleiding te krijgen. Hier kunnen leerlingen bezig zijn met hun huiswerk maken of leren en daarnaast is er ook de mogelijkheid om aan de begeleiding vragen te stellen over alles van het vak. Als je huiswerk klaar is voor die week, kun je na 45 minuten na overleg met de begeleider naar huis. Je hoeft dus niet tot het einde te blijven. Zodra je resultaten weer beter zijn, kun je de verlengde lesdag weer loslaten. Leerlingen hoeven op deze manier niet vast te lopen met hun schoolwerk.
In het alpha-lokaal (lokaal 210) vindt begeleiding plaats op het gebied van de talen. In het bèta-lokaal (lokaal 211) vindt begeleiding plaats op gebied van vakken als wiskunde, scheikunde, natuurkunde en biologie. En in het gamma-lokaal (lokaal 212) staan vakken als geschiedenis, aardrijkskunde, maatschappijwetenschappen, maatschappijleer, economie, bedrijfseconomie en filosofie centraal.
Deelname aan de verlengde lesdag is kosteloos, maar niet vrijblijvend. Er wordt inzet van je verlangd tijdens deze momenten. Indien je geïnteresseerd bent in de verlengde lesdag kun jij je via deze link opgeven. Je ontvangt altijd een mail ter bevestiging van je inschrijving. Indien er vragen zijn kunt u mailen naar verlengdelesdag@frenckencollege.nl
LOB (loopbaanoriëntatie en -begeleiding)
In klas drie havo en vwo staat LOB op het rooster van de leerlingen. Deze afkorting staat voor loopbaanoriëntatie en -begeleiding. Gedurende ongeveer 12 weken gaat de decaan bij de vakdocenten in de les langs en samen met de vakdocent aan de slag met de leerlingen die in dit derde leerjaar hun profielkeuze moeten maken. Het heeft de naam “LOB on tour’ gekregen. 'Wie ben ik', 'wat kan ik' en 'wat wil ik’ staan aan de basis van dit proces. Zijn mijn wensen realistisch? Welke vakken eisen de vervolgopleidingen? Welke competenties en vaardigheden zijn belangrijk? Met als basis de informatie uit de lessen en de hulp van de decaan, de opdrachten van de methode Qompas die een persoonlijk dossier oplevert, gesprekken met de mentor, vakdocenten en natuurlijk de ouders maakt de leerling na het eerste semester een keuze.
In de bovenbouw staan er geen LOB-lessen meer op het rooster maar wordt het traject meer individueel. We proberen leerlingen te motiveren naar open dagen en meeloopdagen/proefstudeerdagen te gaan. Uiteraard organiseert de school naast de altijd aanwezige hulp van de decanen en mentoren diverse activiteiten die waardevol kunnen zijn in het oriëntatieproces. Het allerbelangrijkste is namelijk dat leerlingen zich niet alleen maar online oriënteren maar ‘in actie komen’ en ervaringen opdoen!
Een voorbeeld van een aantal activiteiten die de school onder andere organiseert: bezoek aan een universiteit, snuffelstage, HBO oriëntatie Avans, lunchsessies met oudleerlingen, Job Experience Rotary (meeloopdagen met beroepsbeoefenaars voor havo 4/5 en vwo 5) en VO solliciteert voor examenkandidaten.
Het studieloopbaanproces is boeiend maar voor leerlingen vaak lastig. Ze moeten keuzes maken waar ze vaak nog niet aan toe zijn of voor open staan. Ze hebben de hulp van school en ouders dan ook hard nodig. Gezamenlijk komen we een heel eind!
Kijk hier voor het LOB nieuws en interessante links.