Frencken College > Contact > Oneens met

ONEENS MET

Soms worden er op school fouten gemaakt of gebeuren dingen die niet mogen of kunnen. Een klacht hebben of ontvangen is op zich niet erg. De achterliggende gedachte is dat we van onze fouten kunnen leren. Doet zich een klacht voor, dan moet deze – in het belang van kwalitatief goed onderwijs - zo effectief mogelijk opgelost worden. Daartoe dient onze klachtenregeling.

Het klachtrecht heeft een belangrijke signaalfunctie. Door de klachtenregeling ontvangen het bestuur en de school signalen die hen kunnen ondersteunen bij het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs en de goede gang van zaken op school. Met de klachtenregeling streven we daarom naar een zorgvuldige behandeling van klachten. Zo wordt niet alleen het belang van de betrokkenen gediend, maar ook het belang van de school.

Veruit de meeste klachten over de dagelijkse gang van zaken in de school  zullen in onderling overleg tussen ouders, leerlingen, personeel en schoolleiding kunnen worden afgehandeld. In eerste instantie kunt u daarom terecht bij de mentor of coach. In de meeste gevallen zal de lucht dan al geklaard zijn. Komt u er samen niet uit, dan kunt u een afspraak maken met de afdelingsleider, of - in laatste instantie - met een conrector van de school. Indien dat echter gelet op de aard van de klacht niet mogelijk is, of indien de afhandeling niet naar tevredenheid heeft plaatsgevonden, kan aan de hand van onze klachtenregeling een klacht worden ingediend.

Uitgangspunt van onze klachtenregeling is dat elke klacht zo dicht mogelijk bij de oorzaak van de klacht wordt behandeld en afgedaan. Klachten worden daarom in beginstel ingediend bij de conrector van het betreffende leerjaar. Pas wanneer het aantoonbaar niet is gelukt om de kwestie met de conrector op te lossen kan alsnog besloten worden de klacht aan het bestuur voor te leggen of (in laatste instantie) de externe klachtencommissie in te schakelen. Zowel het bevoegd gezag als de klachtencommissie nemen een klacht in de regel pas in behandeling nadat de klachtafhandeling door de conrector is doorlopen.

Uitzondering hierop zijn Klachten met betrekking tot grensoverschrijdend gedrag, te weten seksueel misbruik, seksuele intimidatie, fysiek geweld, psychisch geweld, discriminatie of radicalisering. Deze klachten moeten rechtstreeks bij het bevoegd gezag ingediend worden, omdat ze een te grote impact op de veiligheid op school hebben. Klachten over seksuele intimidatie of seksueel geweld kunnen ook gemeld worden bij de vertrouwenspersoon van de GGD of bij de vertrouwensinspecteur.

Klachten waarvoor een aparte regeling en proceduremogelijkheid bij een commissie bestaat, dienen langs die lijn te worden afgehandeld. Zo kan een klacht die moet worden ingediend bij de examencommissie of het college van beroep voor de examens, niet via onze klachtenregeling worden behandeld. Verder is de Geschillencommissie passend onderwijs in eerste instantie de aangewezen commissie om geschillen tussen ouders en bevoegd gezag te behandelen over toelating van leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte, het vast- en bijstellen van ontwikkelingsperspectief en de verwijdering van leerlingen.

Voor het melden van een misstand hebben we een klokkenluidersregeling. Deze kunt u downloaden op deze pagina Governance.