3.06 De bovenbouw van het vwo

3.06 De bovenbouw van het vwo

Het Mgr. Frencken College wil de leerlingen niet alleen voorbereiden op het eindexamen, maar ook de juiste kennis, vaardigheden en studiehouding meegeven voor het vervolgonderwijs en het werkende leven daarna.

Om de leerlingen uit de bovenbouw vwo (klas 4 en hoger) optimaal te begeleiden bij hun ontwikkeling krijgen ze een coach toegewezen. De begeleiding is leerdoelgericht. Dat betekent dat leerlingen gestimuleerd worden om doelen te formuleren en begeleid worden bij het behalen van deze doelen. Ongeveer 1x in de drie weken heeft de leerling een coachgesprek van 15 minuten, waarbij er gesproken wordt over de geformuleerde doelen. Wat heeft de leerling gedaan om deze te bereiken? Wat ging er goed? Wat kan er nog beter? Wat kan de leerling zelf nog doen? Waarbij heeft de leerling hulp nodig en hoe kan die worden ingeschakeld?

Om de leerlingen de mogelijkheid te bieden zich te ontwikkelen en hun talenten te ontplooien, biedt het Frencken excellentieprogramma’s aan. Bijvoorbeeld door Cambridge First Certificate (FCE) en Certificate of Advanced English (CAE) bij Engels, Goethe Duits en DELF Frans. Ook op bètagebied bestaan verschillende mogelijkheden om buiten school meer verdieping te vinden. We willen met deze verschillende programma’s verschillende leerlingen met verschillende talenten de kans geven die talenten verder te ontwikkelen.

Buiten de vakken om kun je je talent ook ontwikkelen op het gebied van debatteren door deel te nemen aan de debatclub. Via de afdelingsraad kunnen leerlingen invloed uitoefenen op de organisatie en het onderwijs van de havo.

Een leerling in de bovenbouw van het vwo moet steeds beter de verantwoordelijkheid kunnen dragen om zijn eigen leerproces vorm te geven. Daarbij past ook een grotere betrokkenheid van de leerling bij het onderwijs en een grotere invloed op het onderwijs. Via de afdelingsraad kunnen leerlingen invloed uitoefenen op de organisatie en het onderwijs van het vwo.

Populairste artikelen