1.06 Actief burgerschap & sociale integratie

1. Visie

Het Mgr. Frencken College ontwikkelt zijn leerlingen tot personen die zelfstandig en actief verantwoordelijkheid nemen voor gemeenschapsbelangen binnen en/of buiten school.

2. Verantwoording

Onze leerlingen maken deel uit van een pluriforme samenleving waarin steeds meer culturen, achtergronden en/of levensovertuigingen vertegenwoordigd zijn. Kennis hebben van en kennismaken met deze diversiteit (van leeftijdgenoten) draagt bij tot het vermogen om te participeren in een hedendaagse, multiculturele (Europese) samenleving.

Daarnaast hechten wij aan het vergroten van de betrokkenheid tussen leerlingen, burgers onderling en burgers en de overheid.

3. Uitgangspunten

Als basiswaarden voor burgerschap en sociale integratie kiezen wij, geheel in lijn met de missie, voor:

• vrijheid van meningsuiting

- vormen van een eigen mening
- leren omgaan met kritiek
- aanleren van grenzen binnen vrijheid van meningsuiting

• gelijkwaardigheid

- waardering hebben voor ieders persoonlijke kwaliteiten
- respect tonen voor andersdenkenden
- zoeken naar overeenkomsten en niet het benadrukken van verschillen

• begrip voor anderen

- rekening houden met anderen

• naastenliefde

- verdraagzaamheid
- solidariteit met anderen

• autonomie

- zelfdiscipline
- eigen beslissingsrecht
- wijzen op de plicht om een bijdrage te leveren aan de maatschappij waarin je leeft.

De onderwijskundige uitgangspunten op het gebied van burgerschap en sociale integratie vinden hun oorsprong in de door de overheid vastgestelde kerndoelen. Zij worden vooral door de vakken biologie, geschiedenis, aardrijkskunde, levensbeschouwing, filosofie en mens -en maatschappijwetenschappen vormgegeven.