1.05 Het Frencken ontwikkelt!

Zoals we de leerlingen ontwikkelingsgericht benaderen, zo willen we als school ook blijvend zoeken naar verbetering van het onderwijs. Natuurlijk zijn er de veranderingen die vanuit het Ministerie van Onderwijs worden voorgeschreven. Maar daarnaast hebben we op het Frencken ervoor gekozen mogelijkheden te onderzoeken om het onderwijs (nog) beter aan te laten sluiten bij de leerlingen van de 21ste eeuw. De inhoud van het onderwijs moet blijven voldoen aan de eisen die de snel veranderende samenleving eraan stelt en naast veel parate kennis is het kunnen toepassen van die kennis en het ontwikkelen van (studie)vaardigheden minstens zo belangrijk. Aandacht voor het ontwikkelen van zelfsturend leergedrag van leerlingen is daarbij onontbeerlijk.

Modern onderwijs

Onderwijs van de toekomst vraagt om een meer gepersonaliseerde aanpak. In 2020 zijn we op het Frencken gestart met de eerste Frencken Next-brugklas. Meer gepersonaliseerd onderwijs, waarbij leerlingen doelgericht leren werken en meer op eigen tempo hun leerroute bepalen. Frencken Next is een relatief nieuw onderwijsconcept binnen het Frencken en bestaat naast het reguliere onderwijsconcept. De leerlingen vergaren op havo- en/of vwo-niveau de juiste kennis voor het examen en leren de vaardigheden aan die in de veranderende wereld nodig zijn. Frencken Next staat voor contextrijke en een meer natuurlijke manier van leren waarbij leerlingen op eigen tempo kennis en vaardigheden leren in relatie tot de omgeving. De leerling krijgt meer regie over het eigen leerproces. Samen met een persoonlijke coach bepaalt de leerling zijn leerroute en het tempo tijdens het wekelijkse coachgesprek. In Frencken Next staan de leerling en zijn/haar talenten centraal. Er wordt in de eerste leerjaren niet gekeken naar de klassieke havo- en vwo-verdeling. Frencken Next biedt onderwijs in de leerjaren 1, 2 en 3.

Moderne faciliteiten

Naast modern onderwijs kennen we moderne faciliteiten. We beschikken over een bijna spiksplinternieuw gebouw, dat in het schooljaar 2019-2020 geheel in gebruik is genomen. Een gebouw wat uitgerust is met de laatste moderne technologische ontwikkelingen. Een gebouw met grote ramen waardoor het een licht gebouw is. Het bevat ruime lokalen en een prachtige, moderne aula. Alle lokalen zijn uitgerust met multimediale hulpmiddelen zoals een digibord. Er is goede wifi in het hele gebouw.

Bijna elke leerling beschikt over een eigen Chromebook, welke actief wordt gebruikt tijdens de les.

Binnen en buiten het reguliere programma bieden wij ruim aandacht aan de culturele, maatschappelijke en sportieve vorming. We vinden dat die in een evenwichtige opleiding niet mogen ontbreken. Kansen die zich op dit punt voordoen grijpen we waar mogelijk aan.