2.17 Orthopedagoog

De orthopedagoog binnen een school kan activiteiten verrichten op het gebied van preventie, signalering, niveaubepaling, screening, advisering, begeleiding en evaluatie. Daarbij gaat het om activiteiten gericht op leerlingen, ouders, leerkrachten en schoolteams. De orthopedagoog is eventueel een schakel tussen onderwijsinstellingen en instellingen voor jeugdzorg, jeugdhulpverlening en instellingen voor GGZ wanneer de ondersteuningscoördinator dit verzoekt. Daarnaast is het mogelijk dat de orthopedagoog een bijdrage levert aan beleidsontwikkeling in het onderwijs.

De orthopedagoog kan ingezet worden voor

• Kortdurende aanvullende ondersteuning op sociaal-emotioneel vlak (5 gesprekken en opvolgen).

• Kortdurende inzet bij gedragsproblematiek (5 gesprekken en opvolgen).

• Problematiek die nog helder moet worden (inzet observatie en gesprekken). Daarna kunnen mogelijk nog enkele aanvullende gesprekken worden ingezet.

• Screening bij vermoedens AD(H)D/Depressie/ASS.

• Afgebakend onderzoek (max 10 uur incl. rapportage) om meer zicht te krijgen op cognitieve capaciteiten en eventuele zorgen.

• Klassenobservaties

• Ondersteuning bij angstklachten (en terugkeer op school) in samenwerking met externe hulpverlening.

• Ruimte voor acute zorgen (escalaties, zorgen over veiligheid leerling thuis etc.)

• Aansluiten bij gesprekken met ouders/ externen om te ondersteunen.

• Psycho-educatie m.b.t. diagnose

• Samenwerking met externe therapeuten.

• Meedenken en schrijven op het gebied van beleid.

• Sparren met mentoren/docenten/andere collega’s.

• Coaching van collega’s

Wat niet?

• Langdurige individuele begeleiding (m.u.v. werkzaamheden A-team).

• Hulpvragen zonder duidelijk sociaal-emotioneel component (bijvoorbeeld enkel een vraag gericht op studievaardigheden, deze leerlingen kunnen in eerste instantie remind learning volgen of de mentor kan met ze meekijken)