OVER HET FRENCKEN
Het Mgr. Frencken college is een katholieke school die is opgericht in 1953 door de Broeders van Huijbergen. De broeders kozen Mgr. Frencken als de naamgever van de school. Frans Frencken, geboren in Oosterhout, streefde ernaar de leef- en werksituatie van anderen, in het bijzonder van fabrieksmeisjes, te verbeteren. Dit deed hij vanuit het katholieke geloof.
De idealen van de naamgever van het Frencken leven tot vandaag de dag voort. Mgr. Frenckens levenswerk kenmerkt zich door sociaal bewustzijn. Dat wil zeggen: rekening houden met de perspectieven en belangen van andere mensen, naastenliefde tonen, evenals het tonen van maatschappelijke betrokkenheid.
Missie
Het Mgr. Frencken College wil leerlingen in een sfeer van vertrouwen en respect (bege)leiden naar een havo- en/of vwo-diploma en hen stimuleren zich te ontwikkelen tot jongvolwassenen die hun weg weten te vinden in een samenleving die voortdurend aan verandering onderhevig is.
Identiteit en kernwaarden
Het Mgr. Frencken College is een open katholieke school. Deel uitmaken van de scholengemeenschap is dus niet alleen voorbehouden aan hen die behoren tot de katholieke geloofsgemeenschap. Voorwaarde is wel dat degene die verbonden wil zijn aan de school, respect heeft voor de grondslag van de school. Alle leerlingen volgen de lessen levensbeschouwing.
Ons pedagogisch-didactisch klimaat en de wijze van communiceren dragen bij aan onze identiteit. De heterogene samenstelling van de schoolbevolking levert een diversiteit aan opvattingen en meningen op die van invloed is op de manier waarop onze identiteit gestalte krijgt. Aan de basis van ons handelen liggen waarden als respect, eerlijkheid, vertrouwen in het goede en de gelijkwaardigheid van mensen.
Het Frencken wil een school zijn met een sociaal gezicht, een school waarin respect voor elkaar en vertrouwen in de groeikansen van leerlingen belangrijke pijlers zijn. Een veilige school waar een goede balans is tussen het belang van het individu en het belang van de groep.
In onze kernwaarden is onze identiteit goed merkbaar:
-
Vertrouwen & Verantwoordelijkheid
Door elkaar ruimte en vertrouwen te geven, kan iedereen verantwoordelijkheid nemen. We stimuleren elkaar, helpen elkaar en we volgen de regels en de afspraken die we samen maken. Samen zorgen we voor een veilige, schone en aangename leer- en werkomgeving.
-
Respect & Betrokkenheid
Respect begint met begrip voor ieders achtergrond en omstandigheden en het (h)erkennen van ieders kwaliteiten. We laten iedereen in zijn waarde, zijn nieuwsgierig naar elkaar en spreken elkaar respectvol aan. We zijn betrokken bij elkaar en bij de school.
-
Zelfstandigheid & Samenwerking
Vanuit onze eigen kracht werken we nauw samen om onze doelen te bereiken. Binnen deze samenwerking nemen we initiatief, zijn we verantwoordelijk voor onze eigen rol en richten we ons op verbinding. We zijn zelfbewust en staan open voor groei en ontwikkeling. Van fouten leren we en successen vieren we samen.
Goed onderwijs
Iedere leerling heeft recht op goed onderwijs. In de wet staat daarom geformuleerd waar het onderwijs ten minste aan moet voldoen. De inspectie houdt toezicht op de basiskwaliteit van het onderwijs. Het Mgr. Frencken College wil natuurlijk aan die basiskwaliteit voldoen. In het schoolplan staat beschreven hoe we dat doen. We hebben daarnaast onze eigen ambities met betrekking tot ons onderwijs. Die ambities komen voort uit onze onderwijsvisie.
De visie van het Mgr. Frencken College op onderwijs luidt als volgt:
Aan de hand van kwalitatief sterk onderwijs leiden wij onze leerlingen op tot zelfstandige en kritische denkers. Wij brengen leerlingen bij dat ze op zichzelf kunnen reflecteren, verantwoordelijkheid nemen voor hun handelen, initiatiefrijk zijn en leren omgaan met tegenslagen.
Onze aanpak is erop gericht dat leerlingen zichzelf en hun omgeving goed leren kennen, zodat zij weten wie ze zijn en over welke talenten ze beschikken. Ze ontwikkelen zelfbewustzijn, dat helpt ze om hun plek te vinden in de maatschappij.
Sociale vaardigheden en samenwerking zijn belangrijke pijlers in ons onderwijs, want samen kom je verder dan alleen. Daarom stimuleren we onze leerlingen om empathisch en nieuwsgierig naar elkaar te zijn en te investeren in onderlinge relaties.
Zo bereiden we onze leerlingen voor op een betekenisvolle toekomst met elkaar.
Onze visie op onderwijs is in ons schoolplan nader uitgewerkt. In het schoolplan beschrijven we op welke manier we voldoen aan de basiskwaliteit die door de samenleving van ons verwacht wordt en hebben we de ambities opgenomen die helpend zijn in het vervullen van onze onderwijsdoelstellingen.
Download hier onze brochure.
Meer weten over onze visie en identiteit? Lees het in onze Schoolgids.
