Tien CKV- en tekenleerlingen hebben deze week meegewerkt aan een test met de werkwijze 'Zachte atlas' in de tentoonstellingszaal 'Het verhaal van Brabant' in het Noordbrabants Museum. Het betreft nieuw lesmateriaal voor het museum in samenwerking met Erfgoed Brabant.
De leerlingen hebben allereerst uitleg gekregen wat erfgoed is, wat het verschil is met kunst en ze hebben kennisgemaakt met de werkwijze van Jan Rothuizen. Daarna zijn ze zelf aan de slag gegaan: na de keuze voor een object in de zaal en hebben deze getekend en daarbij vragen gezet, die bij hen opkwamen door het object te bestuderen. De museumdocent liep rond om uiteindelijk ook wat toelichting te geven over het object. Op deze manier werd nieuwsgierigheid en kennis aan elkaar gekoppeld
Daarna zijn we naar een werkruimte gegaan om de tekeningen met elkaar te bespreken en met elkaar de verdieping in te gaan. De leerlingen konden kiezen om hun tekening uit te werken met pen en inkt of ze gingen op zoek naar een object wat volgens hen een goed beeld geeft van het Brabant van nu, maar wat ze missen in de expositie. Onder het genot van wat lekkers was het goed werken met deze gemotiveerde leerlingen en de museumdocenten waren dan ook erg tevreden.
Na afloop gingen we met "de makers/opdrachtgevers" in gesprek en hebben de leerlingen feedback gegeven op het programma. Daarbij werd er zeker ook kritisch gekeken en gaven ze goede suggesties. Het uiteindelijke doel van beide partijen is een product te realiseren wat aansluit bij de jongeren van nu.
Onze leerlingen hebben zich ook aangeboden om nog betrokken te blijven bij dit project. Na deze activiteit was er nog ruimte om de andere tentoonstellingen in het museum te bekijken.
Het was een leerzame en inspirerende dag!
Nieuwsgierig geworden naar Het verhaal van Brabant? Bekijk hieronder de digitale tour door theatermaker en kunstliefhebber Lucas De Man.