Online onderwijs week 2

Online onderwijs week 2

De tweede week met onderwijs op afstand zit erop. Terwijl we dit aan het schrijven zijn, weten we eigenlijk al dat er nieuwe ontwikkelingen gaande zijn. Toch goed om even terug te blikken en heel voorzichtig even vooruit te blikken. Wat gebeurde er afgelopen week?

Complimenten

Hartelijk dank voor de vele complimentjes die we van iedereen hebben mogen ontvangen. We zijn blij dat het onderwijs op afstand goed loopt en dat dat over het algemeen ook zo ervaren wordt. We krijgen van veel ouders terug dat de structuur helder is, dat de afspraken werken en dat veel kinderen ook thuis hard aan het werk zijn.

Complimenten ook terug aan iedereen die zo hard meewerkt aan 'Onderwijs op afstand'. Of beter gezegd: 'Online Onderwijs'. We doen het echt samen! Leerlingen, docenten, ouders en alle andere medewerkers en betrokkenen. We zitten nog steeds in een leerfase en dat kost extra inspanning. Dus nu tijd voor ontspanning: laat het weekend maar beginnen!

Onderwijs op afstand

Ook onze leerlingen en docenten geven aan dat het over het algemeen goed gaat met het onderwijs op afstand. Zoals elk systeem heeft uiteraard ook het onderwijs op afstand zijn voor- en nadelen.

De voordelen die we merken zijn bijvoorbeeld:

• Zelfstandigheid en verantwoordelijkheidsgevoel bij leerlingen worden gestimuleerd.
  • Onrust van de klas is er niet en waardoor leerlingen gefocust kunnen luisteren naar de uitleg.
  • Leerlingen die minder snel een vraag in de klas stellen, stellen nu via chat wel vragen.
  • Er worden andere kwaliteiten aangeboord waardoor sommige leerlingen opbloeien.
  • Leerlingen kunnen meer op eigen tempo werken.
  • Moderne en uitdagende didactische werkvormen worden uitgeprobeerd en ingezet.

Nadelen die we merken zijn bijvoorbeeld:

• Het persoonlijke contact wordt echt gemist. Dat is niet alleen minder gezellig, maar er gaat ook veel non-verbale communicatie verloren.
  • Een hele dag alleen aan het werk zijn en dan ook nog eens voor 90% van de tijd achter de computer, vraagt veel concentratie, is intensief en vermoeiend.
  • Controleren is moeilijk.
  • Toetsen afnemen is nog niet goed mogelijk.

We wensen ook alle ouders/verzorgers succes en sterkte!
En we geven als tip graag nog even mee: maak samen afspraken over een dagindeling, huiswerkwerktijd en tijd voor ontspanning. Aan het einde van de dag de balans opmaken hoe het gegaan is, wat wel en niet gelukt is en samen vooruitkijken naar de dag van morgen. En vergeet de complimentjes aan elkaar niet!

Veel sterkte met het in de lucht houden van alle ballen!

Examentijd

Rondom het examennieuws was veel te doen. Het besluit dat het centraal eindexamen niet doorgaat dit jaar heeft voor veel onrust gezorgd bij leerlingen in examenklassen en hun ouders/verzorgers. Een enorm ingrijpend besluit! Niet alleen praktisch of organisatorisch, maar ook emotioneel heeft dit een grote impact. Soms ook positief, maar het gemis van saamhorigheid, stoom afblazen na een examen, beetje zenuwachtig zijn, na het laatste examen de kroeg in met elkaar, de bijzondere & unieke vrijheid tussen het laatste examen en de uitslag... Laten we hopen dat in juni hun welverdiende diplomafeestje kan volgen!

Zeker is dat leerlingen in examenklassen dit jaar op basis van de resultaten van hun schoolexamens het diploma kunnen behalen. Hierover hebben we reeds gecommuniceerd met de betreffende ouders en leerlingen. Meer duidelijkheid over de schoolexamens (inhalen, herkansingen) volgt zo spoedig mogelijk.

Het gebouw

De school is op werkdagen alleen van 8.00 uur tot 11.30 uur telefonisch bereikbaar; daarbuiten staat het antwoordapparaat erop. Van 8.00 uur tot 11.30 uur is het gebouw ook open voor leerlingen.

En nu?

Eerst weekend!
Aanstaande dinsdag 31 maart zal de minister laten weten of de scholen nog dicht blijven na 6 april. Zodra dat besluit bekend is, zullen wij weer op alle fronten informeren.

Blijf gezond, blijf thuis en heel veel sterkte in deze spannende tijd!