Sisterhood Bag - tas met een missie

Sisterhood Bag - tas met een missie

Vandaag vrijdag 8 maart is het International Women's Day. Steeds meer mooie initiatieven worden op die dag genomen of belicht. Wij lichten graag het project The Sisterhood Bag uit, een initiatief met de zusters Benedictinessen van Oosterhout om unieke en duurzame tassen met een verhaal te maken.

Internationale Vrouwendag

Elk jaar staat 8 maart in het teken van strijdbaarheid en het gevoel van solidariteit van vrouwen overal ter wereld, meestal aan de hand van een specifiek thema. De staking in 1908 in New York was het begin van jaren van strijd in de New Yorkse textielindustrie voor gelijk loon, betere arbeidsomstandigheden en een einde aan seksuele intimidatie op de werkvloer. In Nederland viert een grote verscheidenheid aan vrouwengroepen en vrouwenorganisaties 8 maart op veel verschillende manieren. Het doel is aandacht te vragen voor thema's zoals economische zelfstandigheid, empowerment, seksueel geweld, zorg en arbeid, discriminatie en racisme.

The Sisterhood Bag

Deze handgemaakte tas van afgedankte habijten is een bijzonder souvenir waarin de zusters hun duurzame levensstijl willen doorgeven. De eerste 25 tassen vormen een unieke serie met een boodschap waarin hergebruikte materialen uit hun klooster zijn verwerkt. Daarnaast is er ook een tas uit werkschorten aan toegevoegd. Miranda van Bragt (Mgr. Frencken College), Simone Kramer (C-mone) en Marjolein Keisper namen samen met de Benedictinessen Oosterhout het initiatief voor een vervolg. Het Sisterhood Bag project wordt ondersteund door Rabobank.

HOOP & LIEFDE

Samen met de zusters, leerlingen van het Mgr. Frencken College en nieuwkomers (opvanglocatie COA) wordt gewerkt aan een nieuwe serie van 25 Sisterhood Bags gemaakt van duurzame eigentijdse stoffen, materialen en handwerk-technieken vanuit het thema HOOP & LIEFDE. Vanuit deze samenwerking rond textiel met de zusters van OLV abdij in Oosterhout openen we de vensters naar verhalen uit het klooster om zo te ervaren welke inzichten het kloosterleven biedt voor de vragen van déze tijd. We brengen meiden uit dezelfde leeftijd (16 t/m 18 jaar), maar met een geheel andere afkomst en geschiedenis, bij elkaar. Zij kampen met verschillende uitdagingen in het leven, maar ze hebben zeker ook overeenkomstige struggles.

Duurzaamheid, wederzijds respect en begrip

Tijdens dit project gaan ze onder leiding van textielmaker Marjolein Keisper aan de slag met het ontwerpen en maken van een eigentijdse Sisterhood Bag. Een tas gemaakt van een afgedankte zwarte habijt met daarop hun verhaal in een decoratie van “alledaagse stof”. De basis staat vast: het model en de duurzame stof, het ontwerp van de decoratie en de keuze voor de stof is aan de meiden. Voor deze Sisterhood Sessie wordt een naai-atelier ingericht op het Mgr. Frencken College. De vrijwilligers van De Toneelzolder zullen de jongeren begeleiden bij hun naai-activiteiten. Gedurende de activiteit zullen zij de handen uit de mouwen moeten steken, samenwerken en elkaar leren kennen. Wederzijds respect, acceptatie en begrip voor elkaar zijn belangrijke uitgangspunten, zoals we deze ook terugzien in de kloosterwaarden. Maar vooral ook hopen we dat er “gewone gesprekken” zullen ontstaan die waardevol zijn, of ze nu gaan over diepere en zware onderwerpen als over alledaagse zaken.

Empowerment van vrouwen

De nieuwe unieke serie van 25 Sisterhood Bags gemaakt door zusters en jonge vrouwen met diverse culturele achtergronden wordt in het voorjaar 2024 gepresenteerd. Door hun creatieve bijdrage zorgen de leerlingen voor een tassenserie waarvan de opbrengst naar een gezamenlijk goed doel zal gaan ten behoeve van empowerment van vrouwen wereldwijd. Textiel heeft duurzame verbindende  elementen in zich: The Sisterhood Bag, een tas met een missie.

Media
  • sisterhoodbag sessie
  • IMG_4020
  • IMG_4072