Thema-avond ouderraad: social media
Gepubliceerd op

Thema-avond ouderraad: social media

Maandagavond 26 september werd een zeer geslaagde en drukbezochte avond: onze ouderraad organiseerde een thema-avond over het gebruik van social media onder jongeren. Ouders luisterden aandachtig en hadden veel vragen. Kon u er niet bij zijn of heeft u het gemist? Lees hieronder het blog wat beschikbaar is gesteld en download hier de praktische handout.

 

Hoeveel schermtijd is gezond?


Een van de meest gestelde vragen aan Bureau Jeugd en Media is: Hoeveel schermtijd is gezond? Veel ouders worstelen met de hoeveelheid schermtijd van hun kind(eren). En dat is begrijpelijk, want deze generatie ouders heeft in de eigen jeugd van hun ouders heel vaak gehoord:  ‘Niet teveel televisie kijken hoor, anders krijg je vierkante ogen!’

En toen ging het nog over de televisie, het gezamenlijke scherm in de woonkamer waar ouders goed  zicht op hadden. Vanuit dit vertrekpunt is het logisch dat huidige opvoeders richtlijnen rondom  schermtijd zoeken. Echter niet alleen het aantal uren dat kinderen achter een scherm zitten  belangrijk. Er spelen meer factoren een rol bij gezonde schermtijd.
 

Richtlijnen 

Elk gezin en elk kind is anders en heeft iets anders nodig. Zo zal het ene kind beter gedijen met een  langere gametijd dan een ander kind. En is het ene gezin meer gebaat bij structuur dan het andere  gezin. Wij pleiten daarom niet zozeer voor algemene schema’s, maar voor een bredere kijk op  schermtijd. Naast het aantal uren kijken wij ook naar wat kinderen online doen en hoe dat met elkaar  in balans is en hoe dat in de omgeving van het kind past.

WAAROM? -> Balans 

Balans, is wat ons betreft het sleutelwoord. En die balans bestaat uit drie belangrijke pijlers in de  ontwikkeling van kinderen.

1. Slaap
Kinderen in de groei hebben veel slaap nodig. Basschoolleerlingen hebben 10 a 12 uur slaap per  nacht nodig, jongeren vanaf 12 jaar hebben 9 uur per nacht slaap nodig en vanaf 18 jaar wordt  het ongeveer 8,5 uur. Deze slaap is essentieel om te groeien, tot rust te komen en emoties en  ervaringen van de dag te verwerken. Schermtijd mag dus nooit ten koste gaan van de nachtrust.
Tip:
Basisschool: Zorg ervoor dat er geen schermen zijn in de slaapkamer of dat ze uit zijn, naar gelang de leeftijd van het kind.
Pubers: Reken samen met je kind uit wat de verhouding aan activiteit per dag is qua slaap,  school, huiswerk, sport, sociale contacten, dat biedt houvast en overzicht. (Zie voorbeeld)

2. Sport, spel en crea-actitiviteiten:

Beweging en spelen is nodig om gezond te blijven, zowel fysiek al mentaal. Spelen draagt positief  bij aan de ontwikkeling van lichaamshouding, motoriek, zintuigen, taal, denken en sociale  omgang. Door te spelen maken kinderen zich gebeurtenissen eigen en leren ze belangrijke  vaardigheden. Zo krijgen ze meer zelfvertrouwen en leren zij hun talenten ontdekken. Een aantal  van deze aspecten wordt natuurlijk ook gestimuleerd wanneer er een spelletje gespeeld wordt op de tablet. Toch zijn die ‘offline’ ervaringen als basis nog steeds het allerbelangrijkste voor  kinderen in de basisschoolleeftijd. Deze tijd krijgen ze immers nooit meer terug.  Voor pubers geldt dat alles aan hun lichaam verandert. Juist sport, spel en creativiteit helpt hen  in een positieve lichaamsbeleving, het helpt bij bewustwording en identiteitsvorming.
Tip:

Basisschool:
Zorg ervoor dat kinderen, naast schermtijd, ook nog voldoende vallen, opstaan,  klimmen en klauteren, zich vies maken, knutselen en bouwen. Daarmee geef je ze een groot  cadeau voor hun toekomst.

Pubers:
Juist in de pubertijd ontstaat de neiging om te stoppen met sport en spel en creativiteit. Soms de verleiding om langer door te scrollen groot. Zorg dat er naast online activiteiten ook  offline activiteiten zijn en blijven. Want juist pubers hebben een uitlaatklep nodig tijdens de  hormonenstorm waar ze in zitten. Hetzij creatief, hetzij sportief.

3. Sociale contacten
Contact met anderen is belangrijk, voor ieder mens. De lockdowns van het afgelopen jaar hebben  dat stevig benadrukt. Veel communicatie kan nu (gelukkig) ook online. Toch is het voor kinderen  belangrijk om in eerste instantie vooral offline te oefenen met het aangaan van vriendschappen  en te oefenen in ‘echte’ gesprekken. Online communiceren is vrij complex. Door sociale  contacten leren kinderen meer over wie zij zelf zijn en hoe zij zich (moeten) verhouden tot  anderen. Ze leren zich in te leven in een ander en ze leren hoe ze conflicten op moeten lossen. Dat zijn belangrijke vaardigheden om te leren voordat je je in de online wereld begeeft.
Tip:
Basisschool: Zorg ervoor dat kinderen de basisregels qua communicatie goed begrijpen. Dat komt  hen altijd ten goede in het online communiceren, waarin toch de fysieke beeldtaal wegvalt.
Pubers: Veel pubers communiceren doorlopend online met hun vrienden. Het zij via games,  hetzij via andere chatfuncties. Ze gaan soms ook totaal de mist in. Dat kan heel hard aankomen bij hen of anderen. Blijf daar oog voor hebben als opvoeder en begeleidt ze daarin.

WAT? -> Kies bewust 

We horen dat ouders zich regelmatig schuldig voelen als zij hun kind achter een scherm ‘parkeren’.  En veel ouders vragen zich af of schermtijd slecht is voor de ontwikkeling van hun kind. Wat ons  betreft hangt dat samen met wat je jouw kind online laat doen. Kijkt jouw kind een paar uur per dag  uitsluitend naar Youtubers die delen wat ze zoal doen op een dag, dan kun je je afvragen of het iets  bijdraagt aan hun ontwikkeling. Maar is jouw kind tutorials aan het kijken hoe je gitaar moet leren  spelen en gaat hij daarna zelf daadwerkelijk oefenen om het gitaarspelen onder de knie te krijgen  dan draagt het online zijn wel degelijk bij aan de ontwikkeling.  

Ook hierin kun je op balans letten: Natuurlijk hoeft niet alle schermtijd educatief en nuttig te zijn.  Gewoon af en toe even op de bankhangen en gamen of een film kijken kan natuurlijk prima. Als je  kind in de puberleeftijd komt, zul je zien dat daar meer behoefte aan is. Dat heeft te maken met hun  hormonen en met kijken hoe zij zichzelf verhouden tot een ander en de wereld.  

Je zou schermtijd op kunnen delen. Een deel vermaak, entertainment en ontspanning en een deel  educatief. Zo weet je zeker dat jouw kind ook een deel van de tijd iets opsteekt van de online dingen  die ze doen. Pubers kan je bevragen en uitdagen op wat ze zien en hen stimuleren om niet alleen  online te consumeren, maar bijvoorbeeld ook kennis op te doen.  

Tip:
Basisschool: Zorg dat je kind bijvoorbeeld kijkt naar: School-TV, creatieve tutorials, Willem Wever,  Jeugdjournaal, Klokhuis, website Nemo (proefjes doen), digitale prentenboeken,  Natuurmonumenten.
Pubers:
Waak ervoor dat niet elk vrij moment ingevuld wordt met een scherm. Je even ouderwets  vervelen is namelijk heel erg gezond, deze extra tijd biedt vaak ruimte voor iets nieuws en of reflectie  op zichzelf.  

HOE? -> Gezond fysiek gebruik  

Naast de mentale gezondheid is een afgebakende schermtijd ook belangrijk voor het fysieke  welbevinden. Zo zien oogartsen zien steeds meer kinderen met oogproblemen door veelvuldig  schermgebruik. Daarom hebben zij de 20-20-2 regel ingesteld. Maximaal 20 minuten achter elkaar  naar je scherm kijken, vervolgens minimaal 20 seconden in de verte kijken en 2 uur per dag naar  buiten. En die 20-20-2 regel is eigenlijk goed voor alles. Want als je na elke 20 minuten even een  korte pauze neemt, dan even je hele lijf beweegt door even te lopen of te rekken en te strekken  houd je je lijf in een betere conditie. 

Conclusie: 

Schermtijd gaat niet alleen over het aantal uren, maar juist ook over de inhoud en hoe je dat toepast  in je gezinsleven. Bij de buren kan het dus net wat anders zijn. En dat is niet erg.  

Voorbeeld om schermtijd met je puber te bespreken: 


 

Volg meer op:
Twitter: @sasklei

Instagram @OpvoedeninLiefde