Dit afgelopen
schooljaar startte het Mgr. Frencken College met een nieuwe onderwijsvorm:
Frencken Next. Leerlingen in drie van de totaal acht brugklassen volgden het
meer gepersonaliseerde onderwijs, waarbij leerlingen doelgericht leren werken
en meer op eigen tempo hun leerroute bepalen op havo/vwo-niveau. Hoe is dat
gegaan?

Alles is nieuw
Dan kom je vanuit groep 8 en sta je op de middelbare school.
Dat is een behoorlijke overgang en misschien nog wel groter wanneer je voor
Frencken Next hebt gekozen. Frencken Next betekent dat je je tempo en niveau
meer in eigen regie hebt: we gaan langzaamaan van docent-gestuurd naar
leerling-gestuurd leren. Dat betekent een grotere zelfstandigheid! Deze groei
in zelfstandigheid zien we in het eerste jaar duidelijk terug.
Blije en gemotiveerde
leerlingen
Die zelfstandigheid neemt toe door het werken in de Portal,
de wekelijkse coaching en de vrijheid die leerlingen krijgen binnen de gestelde
kaders. Het levert enthousiasme op, er wordt lef getoond, veel samengewerkt en
er worden veel gesprekken gevoerd in de moderne vreemde talen. Het initiatief
bij leerlingen groeit enorm.
Nu, aan het einde van dit schooljaar, kunnen leerlingen
uitleggen waaróm ze taken hebben gedaan; ze leren de doelen van de lesstof te
benoemen. Dat is net dat stapje verder: zo groeien ze op meerdere vlakken,
ieder op z’n eigen tempo. Opvallend is dat we merken dat leerlingen hierdoor
echt gemotiveerd leren en er meer plezier in hebben.
Zelfstandigheid juist
nu
De zelfstandigheid bleek in dit coronajaar een extra
belangrijke skill, waardoor veel Next-leerlingen moeiteloos aan de slag konden
gedurende de lockdown. Alle stof staat digitaal namelijk al klaar en de manier
van werken is in principe gelijk. Natuurlijk is er veel contact. Cindy Kremers,
docent en mede-initiatiefnemer van het Next-onderwijs: “Leerlingen weten elkaar
ook online te vinden: via een meet en break-out rooms lukte het om tijdens het
hybride onderwijs toch in kleine groepen samen te werken.”
Uitdagend jaar
Doelgericht werken is best pittig, vooral in het begin. Het
kost heel wat tijd voordat duidelijk is dat het om de leerdoelen gaat en dat de
taken (oefeningen en opdrachten) ter ondersteuning zijn om die doelen te
behalen. Daar kunnen we dan ook nog in groeien. Evenals het meer differentiëren
en op eigen tempo werken, wat dit jaar met online lessen en hybride onderwijs
moeilijk te verwezenlijken bleek. De structuur was lastiger los te laten; iets
waar we wel naartoe werken.
Ook het midden in de maatschappij staan bleek dit coronajaar
een uitdaging, wanneer je er niet op uit kunt. De maatschappelijke
betrokkenheid, iets wat overigens op het hele Frencken hoog in het vaandel
staat, is bij Frencken Next vast onderdeel van de week. Bij de opstart in de
ochtend met de stamklas nemen we regelmatig het nieuws door met elkaar. Ook dat
was lastiger met halve klassen. Dus we kijken uit naar een ‘levendiger’, meer
‘full-time’ schooljaar!
Vooruitblik
De meeste leerlingen van het eerste jaar gaan na de zomer
door naar het tweede leerjaar Next. Dat wordt opnieuw spannend: de vaste
structuur waarmee in het eerste jaar gestart wordt, gaat meer losgelaten
worden. Er zullen ook duidelijkere niveauverschillen tussen leerlingen te zien
zijn: in welke vakken gaan ze excelleren en bij welke vakken hebben ze extra
ondersteuning nodig?
Tegelijkertijd starten in het nieuwe schooljaar vier nieuwe
brugklassen met Frencken Next. Dat zal zeker weer een nieuwe dynamiek gaan
brengen op het Mgr. Frencken College!
Met dank aan het
Next-ouderpanel.