Frencken Next: terugblik op het eerste jaar

Frencken Next: terugblik op het eerste jaar

Dit afgelopen schooljaar startte het Mgr. Frencken College met een nieuwe onderwijsvorm: Frencken Next. Leerlingen in drie van de totaal acht brugklassen volgden het meer gepersonaliseerde onderwijs, waarbij leerlingen doelgericht leren werken en meer op eigen tempo hun leerroute bepalen op havo/vwo-niveau. Hoe is dat gegaan?

Alles is nieuw

Dan kom je vanuit groep 8 en sta je op de middelbare school. Dat is een behoorlijke overgang en misschien nog wel groter wanneer je voor Frencken Next hebt gekozen. Frencken Next betekent dat je je tempo en niveau meer in eigen regie hebt: we gaan langzaamaan van docent-gestuurd naar leerling-gestuurd leren. Dat betekent een grotere zelfstandigheid! Deze groei in zelfstandigheid zien we in het eerste jaar duidelijk terug.

Blije en gemotiveerde leerlingen

Die zelfstandigheid neemt toe door het werken in de Portal, de wekelijkse coaching en de vrijheid die leerlingen krijgen binnen de gestelde kaders. Het levert enthousiasme op, er wordt lef getoond, veel samengewerkt en er worden veel gesprekken gevoerd in de moderne vreemde talen. Het initiatief bij leerlingen groeit enorm.

Nu, aan het einde van dit schooljaar, kunnen leerlingen uitleggen waaróm ze taken hebben gedaan; ze leren de doelen van de lesstof te benoemen. Dat is net dat stapje verder: zo groeien ze op meerdere vlakken, ieder op z’n eigen tempo. Opvallend is dat we merken dat leerlingen hierdoor echt gemotiveerd leren en er meer plezier in hebben.

Zelfstandigheid juist nu

De zelfstandigheid bleek in dit coronajaar een extra belangrijke skill, waardoor veel Next-leerlingen moeiteloos aan de slag konden gedurende de lockdown. Alle stof staat digitaal namelijk al klaar en de manier van werken is in principe gelijk. Natuurlijk is er veel contact. Cindy Kremers, docent en mede-initiatiefnemer van het Next-onderwijs: “Leerlingen weten elkaar ook online te vinden: via een meet en break-out rooms lukte het om tijdens het hybride onderwijs toch in kleine groepen samen te werken.”

Uitdagend jaar

Doelgericht werken is best pittig, vooral in het begin. Het kost heel wat tijd voordat duidelijk is dat het om de leerdoelen gaat en dat de taken (oefeningen en opdrachten) ter ondersteuning zijn om die doelen te behalen. Daar kunnen we dan ook nog in groeien. Evenals het meer differentiëren en op eigen tempo werken, wat dit jaar met online lessen en hybride onderwijs moeilijk te verwezenlijken bleek. De structuur was lastiger los te laten; iets waar we wel naartoe werken.

Ook het midden in de maatschappij staan bleek dit coronajaar een uitdaging, wanneer je er niet op uit kunt. De maatschappelijke betrokkenheid, iets wat overigens op het hele Frencken hoog in het vaandel staat, is bij Frencken Next vast onderdeel van de week. Bij de opstart in de ochtend met de stamklas nemen we regelmatig het nieuws door met elkaar. Ook dat was lastiger met halve klassen. Dus we kijken uit naar een ‘levendiger’, meer ‘full-time’ schooljaar!

Vooruitblik

De meeste leerlingen van het eerste jaar gaan na de zomer door naar het tweede leerjaar Next. Dat wordt opnieuw spannend: de vaste structuur waarmee in het eerste jaar gestart wordt, gaat meer losgelaten worden. Er zullen ook duidelijkere niveauverschillen tussen leerlingen te zien zijn: in welke vakken gaan ze excelleren en bij welke vakken hebben ze extra ondersteuning nodig?

Tegelijkertijd starten in het nieuwe schooljaar vier nieuwe brugklassen met Frencken Next. Dat zal zeker weer een nieuwe dynamiek gaan brengen op het Mgr. Frencken College!

Met dank aan het Next-ouderpanel.

Media
  • 947b207b-c52d-40d3-9171-aefe3974acfe