Rector Pharaïlda Kokke zwaait af

Rector Pharaïlda Kokke zwaait af

Na tien jaar rector te zijn geweest neemt Pharaïlda Kokke eind van dit schooljaar afscheid van het Mgr. Frencken College. Onder haar leiding kreeg de school een nieuw gebouw, is de vernieuwende onderwijsvorm 'Frencken Next' in de onderbouw ingevoerd en is het aantal leerlingen stevig gestegen. Tijd voor een interview!

Foto: René Schotanus/Pix4Profs

Kokke kijkt tevreden terug: ,,Ik laat een fijne school met een goede sfeer achter. Onze leerlingen hebben goede resultaten behaald met het eerste gewone examen na corona. Voor het nieuwe schooljaar zijn alle vacatures, ondanks de krappe arbeidsmarkt, ingevuld met enthousiaste (jonge) mensen.”

Maximaal 8 tot 10 jaar voor bestuurder

Toch vindt Kokke het tijd om de school voor havo en vwo met 1400 leerlingen en 140 medewerkers te verlaten. ,,Acht à tien jaar is maximaal voor een bestuurder. Als ik blijf, werk ik aan de ontwikkeling van veranderingen die ik zelf in gang heb gezet. Voor het bevorderen van optimale beweging zijn er een paar frisse ogen nodig.”

De scheidend bestuurder neemt samen met haar man een sabbatical van een jaar. ,,Op 1 september vertrekken we met de fiets naar Santiago de Compostela. Daarna gaan we een tijdje in Londen wonen om onze Engelse spreekvaardigheid te verbeteren. De rest ligt nog open.”

Foto: Ilse Wolf

‘Soort mini-dorpje’

Net als de vraag hoe Kokke haar carrière verder wil invullen. Ze weet al wel dat ze in het voortgezet onderwijs wil blijven. ,,Ik vind het mooi om indirect bij te dragen aan de ontwikkeling van jonge mensen. De dynamische leefwereld van pubers is zo duidelijk aanwezig op school. Het is een soort mini-dorpje waarvan ik burgemeester mag zijn.”

Aan het leven dat voorbijkomt op school heeft ze veel herinneringen. ,,De blijdschap van geslaagden die hun cijferlijst komen halen is geweldig. Zo vloog een jongen die onverwachts was geslaagd mij spontaan om de nek. Daarna zei hij: ‘Oh, wat doe ik nou, ik vlieg de rector om de nek.’ Maar ook verdriet blijft hangen. Helaas zijn er in de afgelopen tien jaar twee leerlingen overleden.”

Wij zien jou

Kokke, die zelf ook vier pubers opvoedde, vat de behoeften van de leerlingen kort samen. ,,Gezien worden, waardering, veiligheid en een bepaalde mate van zelfstandigheid.” Zo is de afbeelding van vriendelijke ogen boven de receptie in de school een letterlijke uiting van ‘wij zien jou’. Ook de nieuwbouw en de invoering van Frencken Next dragen bij aan de invulling hiervan.

De nieuwe rector, Rob Schuurmans, werd eerder al aangekondigd in dit nieuwsbericht.