2.22 School en Veiligheid

In de regio Breda en Oosterhout hebben de scholen met elkaar en in samenwerking met de gemeenten, het Openbaar Ministerie, HALT en de politie een convenant ‘Scholen en Veiligheid’ afgesloten. Onder het motto ‘Er zijn grenzen … punt uit!’ zijn afspraken gemaakt welke zaken wel en niet getolereerd worden op school. En ook welke sancties er staan op grensoverschrijdend gedrag. Bovendien is afgesproken dat vervelende incidenten met elkaar uitgewisseld worden om de eventuele dader te achterhalen en/of herhaling in de toekomst te voorkomen. De leerlingen worden hieraan herinnerd door flyers en posters.

Een ander onderdeel van het convenant is een jaarlijkse, onverwachte controle van de kluisjes onder toezicht van de politie.

Helaas gebeurt het wel eens dat een leerling wordt lastiggevallen door leeftijdgenootjes van andere scholen op weg van en naar school.

Daarom hebben alle scholen voor het voortgezet onderwijs in Oosterhout, maar ook het Cambreur College en het Dongemond College, besloten om samen met de politie en Buro Halt de pesterijen aan te pakken die buiten school gebeuren. Daarnaast moet iedereen op school zich veilig voelen.

Hierover zijn afspraken gemaakt betreffende de aanpak.

We willen hiermee duidelijk aangeven dat de weg van en naar school ook onze zorg is. En dat de leerling zich veilig moet kunnen voelen zowel binnen als buiten de school.

Van de wijkagent:

Hallo studenten van het Mgr. Frencken College,

In het kader van project veilige school is ook de politie een belangrijke schakel om het veiligheidsgevoel van de leerlingen op het Mgr. Frencken College te waarborgen.

Mijn naam is Niek Appeldoorn. En ben jeugdagent.

Vragen met betrekking tot veiligheid op- of rondom school en de route naar school en weer naar huis kun je bij mij stellen.

Veilig voel je je als je niet gepest wordt, als je geaccepteerd wordt door je medeleerlingen. Dus vervelende apps, smsjes, facebookberichten in wat voor aard dan ook geven de meeste leerlingen een onveilig gevoel.

Maar ook als er problemen thuis zijn, die jij zelf en/of samen met je ouders niet op kunt lossen kun je met mij bespreken.

Ook als je zorgen hebt over een vriend of vriendin kun je hiervan melding maken bij mij.

Ik kan natuurlijk niet alle problemen oplossen, maar kan jou wel helpen om de juiste stappen te laten nemen en/of met de juiste mensen in contact te brengen, die jou verder kunnen helpen.

Ik zal met regelmaat even binnen lopen op school. Spreek me dan gerust aan.

Wil je liever niet dat andere leerlingen zien dat je met mij in gesprek bent dan kun je contact met mij zoeken via 0900-8844 en vragen naar mijn naam.

Ik zal dan zo snel mogelijk contact met je opnemen.

Het is denk ik overbodig te zeggen dat jouw vraag serieus genomen wordt en dat de informatie vertrouwelijk zal worden behandeld.

Tot ziens!

Niek Appeldoorn