1.04 Onze missie

1.04 Onze missie

Het Mgr. Frencken College wil leerlingen in een sfeer van vertrouwen en respect (bege)leiden naar een havo- en/of vwo-diploma en hen stimuleren zich te ontwikkelen tot jongvolwassenen die hun weg weten te vinden in een samenleving die voortdurend aan verandering onderhevig is.

Deze missie hebben we vertaald naar de onderstaande visie op onderwijs:

Aan de hand van kwalitatief sterk onderwijs leiden wij onze leerlingen op tot zelfstandige en kritische denkers. Wij brengen leerlingen bij dat ze op zichzelf kunnen reflecteren, verantwoordelijkheid nemen voor hun handelen, initiatiefrijk zijn en leren omgaan met tegenslagen. 

Onze aanpak is erop gericht dat leerlingen zichzelf en hun omgeving goed leren kennen, zodat zij weten wie ze zijn en over welke talenten ze beschikken. Ze ontwikkelen zelfbewustzijn, dat helpt ze om hun plek te vinden in de maatschappij.

Sociale vaardigheden en samenwerking zijn belangrijke pijlers in ons onderwijs, want samen kom je verder dan alleen. Daarom stimuleren we onze leerlingen om empathisch en nieuwsgierig naar elkaar te zijn en te investeren in onderlinge relaties. Zo bereiden we onze leerlingen voor op een betekenisvolle toekomst met elkaar.

Het interdepartementaal beleidsonderzoek dat in 2022 is uitgevoerd naar onderwijskwaliteit geeft als definitie van onderwijskwaliteit: “de mate waarin het onderwijs eraan bijdraagt dat elke leerling, ongeacht afkomst, zijn of haar potentie in de volle breedte (kwalificatie, socialisatie, persoonsvorming) optimaal kan realiseren”. Het Mgr. Frencken College herkent in die definitie de eigen onderwijsvisie terug, verbonden aan het actuele thema van kansengelijkheid. Daar waar we op school over onderwijskwaliteit spreken, hanteren we deze definitie.

Onze leerlingen zitten in een boeiende leeftijd. Tijdens de jaren dat ze bij ons op school zitten, vindt een belangrijk deel van hun persoonsontwikkeling plaats. Veel daarvan gaat “spelenderwijs” in de onderlinge contacten. Maar bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden en eigen verantwoordelijkheid is hulp en sturing door volwassenen soms hard nodig. Juist in de alledaagse omgang met onze leerlingen willen we laten zien wat een respectvolle houding waard is, hoe belangrijk het is om naar elkaar te leren luisteren, iets voor een ander over te hebben. De ontwikkeling van kennis, vaardigheden en sociaal functioneren zien wij als onze voornaamste taak. En tevens bieden wij de leerlingen de mogelijkheden om te ontdekken waar hun eigen kwaliteiten liggen. Hiervoor is de veilige Frencken-omgeving nodig waarin discriminatie en intimidatie niet getolereerd worden. Met name het voorkomen van pestgedrag is een belangrijk onderwerp in de begeleiding.

Wij beseffen heel goed dat we als school niet alles alleen kunnen. Het Mgr. Frencken College wil daarom samen met ouders en leerlingen, door open en constructief met elkaar te communiceren, vormgeven aan het onderwijskundig en opvoedkundig proces. Met het aanmelden van hun kind op het Mgr. Frencken College geven ouders aan naast de school te willen (blijven) staan in de opvoeding van hun kind. We hanteren daarom de volgende kernwaarden, die gelden voor iedereen die bij onze school betrokken is, waaronder leerlingen, medewerkers en ouders. Onze kernwaarden geven richting aan het handelen van alle mensen in de school.

Vertrouwen & Verantwoordelijkheid 

Door elkaar ruimte en vertrouwen te geven, kan iedereen verantwoordelijkheid nemen. We stimuleren elkaar, helpen elkaar en we volgen de regels en de afspraken die we samen maken. Samen zorgen we voor een veilige, schone en aangename leer- en werkomgeving.

Respect & Betrokkenheid 

Respect begint met begrip voor ieders achtergrond en omstandigheden en het (h)erkennen van ieders kwaliteiten. We laten iedereen in zijn waarde, zijn nieuwsgierig naar elkaar en spreken elkaar respectvol aan. We zijn betrokken bij elkaar en bij de school.

Zelfstandigheid & Samenwerking 

Vanuit onze eigen kracht werken we nauw samen om onze doelen te bereiken. Binnen deze samenwerking nemen we initiatief, zijn we verantwoordelijk voor onze eigen rol en richten we ons op verbinding. We zijn zelfbewust en staan open voor groei en ontwikkeling. Van fouten leren we en successen vieren we samen.

Populairste artikelen