1.04 Onze missie

Het Mgr. Frencken College wil leerlingen in een sfeer van vertrouwen en respect (bege)leiden naar een havo- en/of vwo-diploma en hen stimuleren zich te ontwikkelen tot jongvolwassenen die hun weg weten te vinden in een steeds sneller veranderende samenleving.

Deze missie laat zich vertalen naar een visie op onderwijs die gestoeld is op de volgende pijlers:

• Het onderwijs wordt ontwikkelingsgericht aangeboden. Leerlingen worden gestimuleerd en gefaciliteerd het beste uit zichzelf te halen.
  • Er is een veilige en stimulerende leer- en werkomgeving waarin vertrouwen in de mensen en respect voor elkaars opvattingen de standaard zijn.
  • De school is waarneembaar verbonden met maatschappelijke ontwikkelingen.

Onze leerlingen zijn kinderen, pubers, jongvolwassenen. Ze zitten in een boeiende leeftijd. Tijdens de jaren dat ze bij ons op school zitten, vindt een belangrijk deel van hun persoonsontwikkeling plaats. Veel daarvan gaat “spelenderwijs” in de onderlinge contacten. Maar bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden en eigen verantwoordelijkheid is hulp en sturing door volwassenen soms hard nodig. Juist in de alledaagse omgang met onze leerlingen willen we laten zien wat een respectvolle houding waard is, hoe belangrijk het is naar elkaar te leren luisteren, iets voor een ander over te hebben. De ontwikkeling van kennis, vaardigheden en sociaal functioneren zien wij als onze voornaamste taak. En tevens bieden wij de leerlingen de mogelijkheden om te ontdekken waar hun eigen kwaliteiten liggen. Hiervoor is de veilige Frencken-omgeving nodig waarin discriminatie en intimidatie niet getolereerd worden. Met name het voorkomen van pestgedrag is een belangrijk onderwerp in de begeleiding.

Wij beseffen heel goed dat we als school niet alles alleen kunnen. Het Mgr. Frencken College wil daarom samen met ouders en leerlingen, door open en constructief met elkaar te communiceren, vormgeven aan het onderwijskundig en opvoedkundig proces. Met het aanmelden van hun kind op het Mgr. Frencken College geven ouders aan naast de school te willen (blijven) staan in de opvoeding van hun kind.