1.02 De naam

Het Mgr. Frencken College ontleent zijn naam aan Mgr. F.B.J. Frencken (1886-1946). Deze in Oosterhout geboren priester werd later leraar aan het seminarie Ypelaar bij Breda. Hij is vooral bekend geworden door zijn grote sociale en maatschappelijke betrokkenheid, waarbij hij speciaal zorg aan de dag legde voor de positie van (arbeiders)jongeren en vooral fabrieksmeisjes.

De geest van Mgr. Frencken wordt levend gehouden: sociale bewogenheid staat nog altijd hoog in ons vaandel. Het “Frencken” is dankzij de Broeders van Huijbergen in 1953 opgericht en is al sinds 1956 een school voor jongens én meisjes, wat voor die tijd beslist bijzonder was. De katholieke signatuur heeft de school altijd behouden. Het Mgr. Frencken College is wel veel groter geworden: van iets meer dan 30 leerlingen in 1953 naar circa 1400 nu. Om alle leerlingen goed onderwijs te kunnen aanbieden, werken er op dit moment op school circa 140 personeelsleden.