De herontdekking van creativiteit in crisistijd
Gepubliceerd op

De herontdekking van creativiteit in crisistijd

De corona-crisis laat zien dat wij als samenleving in staat zijn tot een enorme veerkracht. En wat blijkt? Deze veerkracht drijft op creativiteit! Onder de meer dan 350 mensen uit allerlei hoeken van het Brabantse bedrijfsleven, overheid en culturele sector die de opinie over een herwaardering voor creativiteit onderschreven, bevinden zich ook zo'n 40 leerlingen van het Frencken College! Want deze corona crisis laat zien hoe creativiteit ons veerkrachtig maakt.

De campagne rondom #ikwilwelcultuur blijft van groot belang. Dus laat je horen voor cultuur: ook onze jongeren vinden het van belang vinden dat de provincie investeert in kunst en cultuur!

Lees hier alles over de herontdekking van creativiteit en lees waarom cultuur van belang is voor onze samenleving! Zie ook de namen van onze Frencken-leerlingen op de lijst erbij staan.

Hieronder nieuw werk van leerlingen gemaakt om cultuur te behouden en van hun uitingen over de coronaperiode. Eerder maakten we ook al een selectie van coronakunst.

Door: Emma Vermijs

Door Iris, net als onderstaande proza:

1,5 meter Cultuur
Ik denk dat ik als individu niets kan betekenen voor de 1,5 meter cultuur, dit zullen we echt met zijn alle samen moeten doen.
We moeten elkaar respecteren en geduld blijven houden. Ik denk dat dit eigenschappen zijn die in deze tijd erg naar boven moeten komen, maar zouden we dit niet altijd al moeten doen? Netjes op elkaar wachten in de supermarkt in plaats van gewoon ervoor duiken om iets te pakken…
Ik denk dat iedereen het voor zichzelf dragelijk moet maken. En dit is voor iedereen anders.
Ik ben van mening dat premier Rutte dit erg goed aanpakt door voor een intelligente lockdown te gaan. Ik snap daarom ook niet dat er nog steeds mensen zijn die tegen deze lockdown protesteren, het had veel erger gekund toch?.....
Om alles voorzichtig weer op te bouwen denk ik dat we met kleine groepen moeten beginnen, Het is ten slotte niet haalbaar om 1,5 meter te behouden als er te veel mensen zijn.
Ik vind dat scholen veel vrijheid moeten krijgen in hoe ze dit in willen delen. Nu snap ik dat er natuurlijk wel echt weer les moeten worden gegeven, maar ook dit kan op vele manieren. De keuze van het Mgr. Frencken College om de lessen online te geven en hulp- en coach lessen op school lijkt me erg slim. Op deze manier is het voor de leraren beter te doen dan wanneer ze elke les 3x moeten geven omdat het in kleine groepjes moet denk ik. Bovendien is het niet praktisch om leerlingen in kleine groepen dagdelen naar school te laten gaan, omdat de leerlingen ook moeten fietsen en er hierdoor ook veel tijd verloren gaat.
Ik zou een verplichte hoeveelheid lesuren instellen, waarop ook gecontroleerd wordt of dit ook echt gebeurd. Scholen kunnen op deze manier zelf bepalen hoe ze dit indelen, maar er wordt toch ook lesgegeven.
Verder denk ik dat de versoepeling van de regels rondom sporten erg goed is.
Om voorstellingen en concerten maak ik me wel een beetje zorgen omdat 1,5 meter afstand voor hen heel moeilijk te realiseren is. Ik zou voorstellen om gebieden te maken waar je met een familie wel dicht op elkaar kan zitten, zo kunnen er meer mensen binnen. Wel zou ik zorgen dat ze een voor een binnenkomen en ook weer een voor een weg gaan.


Media
  • Cultuur_voor_Vera
  • Cultuur_voor_Janne
  • Lara_coronatijd
  • Lara_Oomens_5v_corona
  • Corona_Emma_vermijs_Handshake
  • Corona_Emma_Vermijs
  • Corona_Emma_Vermijs_1
  • Corona_Wafels_Janne_4HG
  • CoronaCake_Indy_Eikelenboom_4HF_3
  • Corona_Senne_Brouns