Frije Fogels Fliegen door d’Houtse Kerk

Frije Fogels Fliegen door d’Houtse Kerk

Op 5 oktober om 19.00 uur wordt de tentoonstelling Frije Fogels geopend in d'Houtse Kerk in Den Hout met divers werk van leerlingen uit allerlei leerlagen van het Mgr. Frencken College en basisschool De Achthoek. Er een programma voor jong en oud.

Geïnspireerd door de prachtige expositie Vrije Vogels van BredaPhoto in de Grote Kerk in Breda volgt nu deze expositie Frije Fogels - een bonte mix tussen kunst met een grote K en kunst met een kleine k, waarin vogels een rol spelen. Er is werk te zien van diverse kunstenaars (ook uit diverse collecties) die wellicht bekend of minder bekend zijn.

Onze leerlingen uit de 2e, 4e en 5e klas hebben vogels vanuit verschillende standpunten bekeken en besproken: van het tekenen van een veer vanuit de fantasie en naar de waarneming. En hoe teken je een dode (opgezette) vogel? Teken- en collagetechnieken en beeldende begrippen werden aan de hand van het thema uitgelegd en uitgevoerd. De teken-examenleerlingen koppelden hun positieve en minder positieve kwaliteiten aan dieren en creëerden een geheel nieuw dier. De resultaten zijn verrassend en boven verwachting van de leerlingen zelf! Zie hier een voorproefje.

D'Houtse kerk is open op vrijdag- en zaterdagmiddag tussen 14.00 en 17.00 uur en zondag tussen 11.00 en 15.00 uur. Op 4 november is er speciale aandacht voor Allerzielen: “gevlogen”. De expositie is te zien tot en met zondag 5 november. Op deze zondagmiddag zullen de B-tones vanaf 15.00 uur met hun muzikale klanken de expositie “sluiten”.

Lezing en presentatie over vogels

Op 11 oktober is er een lezing over vogels door bioloog Ger Scheurkogel. Op 25 oktober zal  Hans van de Prijt een presentatie geven over vogels als symbool in het katholieke geloof. De inloop is om 19.00 uur met koffie/thee en om 19.30 uur start de lezing / presentatie. Meer informatie volgt op Houtsekerk.nl.

Tot ziens in d’Houtse kerk!

Deelnemende kunstenaars expositie Frije Fogels:
Elizabeth van As, Mariëtte Aernoudts, Casper van Aggelen, Edd Bax, Els Bastiaansen, Wien de Graaf, Yvonne van de Gevel, Toos Havermans, Piet Joosen, Pieter Jonker, Kiek Joustra, Pauline Klein Paste, Geert Kollau, Ad Koolen, Debby Lagendijk, Juul Langenberg, Cleo Langer, Atelier Moeder Aarde, Diana Nooten, Maartje Ongering, Miriam Peek, Anne Marie Rasenberg, Annette Reijnders, Ushi Ridder, Heidi Rombouts, Simone Slegers, Minette van Spaendonk, Manny Vermijs