Doeweek Frencken Next: Allerzielen

Doeweek Frencken Next: Allerzielen

Deze week is het ‘Next Doeweek’ met een thema rondom Allerzielen.

In deze roerige coronatijd blijven tradities bestaan, zoals Allerzielen. Allerzielen wordt gevierd op 2 november, de dag na Allerheiligen, waarmee deze dag nauw verbonden is. Met Allerzielen worden de overledenen herdacht. Dit jaar willen we hier extra aandacht aan geven, juist om de herinneringen aan onze dierbare overledenen levend te houden. Een evenement mag het niet zijn, vandaar een Allerzielen-week: deze zal plaatsvinden van 30 oktober tot en met 8 november 2020.

De NEXT-brugklasleerlingen worden in deze Next Doeweek door diaken Peter Hoefnagels op de hoogte worden gebracht van deze traditie.

Joni Rappange leert de leerlingen wat rouw en verlies is, en hoe je hiermee om zou kunnen gaan, vanuit verschillende kanten. Joni is een oud-leerling en het verlies van een dierbare vriend tijdens haar Frencken-tijd heeft haar doen besluiten rouwbegeleidster te worden bij Praktijk Verder.

Joni Rappange in het auditorium

Gevoed door deze informatie gaan de leerlingen creatief aan de slag met het maken van een Papel Picado: een Mexicaanse volkskunst waarbij patronen in dun papier worden geperforeerd. Dit wordt - samen met ander werk - tijdens de Allerzielen-week (30 okt - 8 nov) geëxposeerd op Park Zuiderhout in Teteringen, verschillende plekken in Den Hout, in en om Onze Kerk in Hooge Zwaluwe en Oud Drimmelen 4. Dit alles in het teken van gedenken en herdenken.

Een preview van de Papel Picado: