Voor elke nieuwe vwo-leerling een passende brugklas

Voor elke nieuwe vwo-leerling een passende brugklas

Met de keuze uit drie verschillende brugklasvormen voor vwo-leerlingen, biedt het Mgr. Frencken College passend en modern onderwijs dat aansluit bij de talenten van groep 8-leerlingen met vwo-advie sin de regio Oosterhout. Naast twee vormen waarbij havo en vwo gemixt zijn, is er ook de tweejarige vwo-Topklas.

Extra uitdaging in de vwo-Topklas

Gaat jouw kind overtuigd voor vwo? Dan kan hij of zij de middelbare school starten in de tweejarige vwo-Topklas waarin meteen vanaf het eerste jaar een extra uitdagend onderwijsprogramma wordt gevolgd. Zo is er meer aandacht voor verdieping en verbreding van de gewone lesstof en kiezen leerlingen voor een speciaal Topklas-vak: Spaans of Future Science.

Daarnaast volgen ze vakoverstijgende projecten waarbij een link tussen verschillende vakken wordt gelegd, zoals ‘toekomst kijken’ en gymles geven in het Engels. Aan het einde van het tweede schooljaar gaan de leerlingen op excursie naar Namen, waarbij Frans, aardrijkskunde en geschiedenis samenkomen in een onvergetelijke praktijkervaring.

Gepersonaliseerd onderwijs in Frencken Next

Voor leerlingen die graag op hun eigen tempo werken aan doelen binnen hun interessegebied, is Frencken Next de ideale onderwijsvorm. In deze driejarige brugklas worden leerlingen uitgedaagd om te werken aan hun talenten en om zelfstandig keuzes te maken. Zo kunnen ze ervoor kiezen om een vak sneller af te ronden of te verbreden met extra informatie. Als je iets al goed kan, hoef je namelijk niet alle opdrachten te maken. En voor vakken die een leerling lastig vindt, kan hij of zij juist extra oefenen.

Op deze manier kunnen leerlingen zelf hun leerproces vormgeven. Hierbij krijgen ze hulp van een persoonlijke coach, waarmee ze wekelijks een gesprek voeren. Daarbij houden docenten de voortgang van de leerling in de gaten, kijken ze naar passende uitdagingen en geven ze feedback op de keuzes die de leerling maakt en op de resultaten die worden behaald. Een vwo-leerling werkt het eerste jaar op vwo-niveau, maar vanaf klas twee mogen er ook vakken op havo-niveau gedaan worden.

Klassikale aanpak in de brede havo/vwo-brugklas

Tot slot kunnen leerlingen op het Frencken College ook kiezen voor de havo/vwo-brugklas, waarin ze klassikaal uitleg krijgen die tijdens de les meteen verwerkt wordt. Leerlingen leren plannen en werken op centrale momenten met dezelfde lesstof en gaan samen huiswerk maken en nakijken in de klas. Daarnaast voeren ze persoonlijke gesprekken met hun mentor over hoe het met hun ontwikkeling gaat. En net als bij de andere brugklassen, kunnen ze met de zogenaamde flex-lessen extra uitdaging of begeleiding krijgen. Gaandeweg het jaar wordt helder welke tweede klas het beste bij ze past: is dat havo of vwo? In de brede havo/vwo-brugklas krijgen ze alle ruimte om dat te ontdekken.

Meer lezen of beleven?

Bekijk de video's van onze brugklassen op onze Open Huis-pagina. Ook vind je hier de meest gestelde vragen over onze brugklassen. Leerlingen uit groep 8 kunnen ook nog proeflessen volgen om kennis te maken >> aanmelden kan via deze pagina.