Verdere versoepelingen coronamaatregelen

Verdere versoepelingen coronamaatregelen

Vanaf 25 september gaan verdere versoepelingen van de maatregelen in, die het kabinet tegen de verspreiding van het coronavirus hanteert. Dat betekent dat er vanaf maandag 27 september a.s. op school personeelsleden en leerlingen niet meer verplicht een mondkapje hoeven te dragen. Ook vervalt de verplichte 1,5 meter afstand tussen personeelsleden en leerlingen en personeelsleden onderling.

Blijvende coronamaatregelen

Er blijft een aantal basisregels voor de gehele bevolking. Hoewel de verplichting tot afstand houden vervalt, blijft dit wel een dringend advies. Ook is het nog steeds van belang dat de handen regelmatig worden gewassen. Schud verder geen handen, nies in de elleboog en blijf thuis en laat je testen bij de GGD wanneer je klachten hebt. Zorg daarnaast voor voldoende ventilatie.

Voor scholen specifiek wordt geadviseerd om twee keer per week preventief een zelftest af te nemen voor de niet-immune leerlingen.

Iemand is volgens het RIVM ‘immuun’ indien hij/zij:
  • 14 dagen of langer geleden een tweede prik heeft ontvangen van BioNTech/Pfizer, Moderna of AstraZeneca;
  • 14 dagen of langer geleden een prik heeft ontvangen van één van deze vaccins en corona heeft gehad;
  • 28 dagen of langer geleden een Janssen-vaccinatie heeft ontvangen;
  • Minder dan 6 maanden geleden corona heeft gehad.

Er staat vanaf 25 september een doos bij de ingang waar leerlingen wekelijks zelf 2 testen uit kunnen halen. De preventieve zelftest mag niet worden gebruikt als leerlingen klachten hebben. Bij klachten laten ze zich testen bij de GGD.

Collega’s en leerlingen moeten in quarantaine als ze in nauw contact zijn geweest met iemand die besmet is met corona. Dit geldt niet als een medewerker of leerling immuun is. Wanneer een leerling thuis in quarantaine zit, krijgt de leerling van de docent verdere instructies. De docent bepaalt of de les online gevolgd kan worden of dat de leerling met een opdracht aan de slag gaat.

Lees hier een overzicht van de meest gestelde vragen