3x Prijs voor beste profielwerkstuk Frans

3x Prijs voor beste profielwerkstuk Frans

Elk jaar zendt docente Frans op het Mgr. Frencken College, Chantal Dekkers, de beste profielwerkstukken Frans van havo en vwo in voor de profielwerkstukkenwedstrijd van Levende Talen, een beroepsvereniging voor taaldocenten in Nederland. Al 3 jaar achter elkaar werd de Mention d'honneur, een ereprijs, in de wacht gesleept. Dit jaar werden maar liefst 3 prijzen toegekend. De 1e en 3e prijs voor de havo-leerlingen en de 3e prijs voor de vwo-leerlingen. Een topprestatie!

Dit schooljaar kozen 4 groepen in 5 havo en 7 groepen in 6 vwo het vak Frans voor het schrijven van het profielwerkstuk. De onderwerpen waren zeer divers. Van Simone de Beauvoir tot Franse modemerken en van de Franse invloeden binnen de EU tot leesvaardigheid Frans in de onderbouw.

Drie keer een en nu een keer drie

Dit was het vierde schooljaar waarin Chantal Dekkers, docente Frans en begeleider van de profielwerkstukken Frans op het Mgr. Frenckencollege, de beste profielwerkstukken naar de jury van Levende Talen stuurt. In de drie voorgaande jaren werd steevast de ereprijs in de wacht gesleept - een prachtige prestatie - maar dit schooljaar was de verrassing wel heel groot toen er een mail binnenkwam met de mededeling dat er maar liefst drie groepen in de prijzen waren gevallen!

En de winnaars zijn...

Philine van Os (5 havo) won de 1e prijs op havo-niveau met haar PWS over Simone de Beauvoir, een Franse filosofe. Mosca Sharif (5 havo) en Marwa Zaitouni (4 havo) wonnen de 3e prijs op havo-niveau met hun PWS Laïcité en liberté, over het hoofddoekverbod op Franse scholen. Jip van Geest en Ralph de Vries (6 vwo) wonnen de 3e prijs op vwo-niveau met hun PWS over de stakingscultuur in Frankrijk. Dat er van de 6 te vergeven prijzen maar liefst 3 op een school vallen is bewonderenswaardig. PWS begeleidster Chantal Dekkers is dan ook zeer trots op haar leerlingen, die naast een mooi certificaat en juryrapport, ook een cadeaubon kregen van Levende Talen.