Frencken College stopt met ondersteunen commerciële bijles

Frencken College stopt met ondersteunen commerciële bijles

Eerder dit jaar kwam het nieuws al in de kranten, waaronder in BN De Stem, dat onze school vanaf komend schooljaar de samenwerking met commerciële bureaus die bijles of huiswerkbegeleiding bieden stopt. Reden: het werkt kansenongelijkheid in de hand. Rector Rob Schuurmans: "Het is niet onze plicht daar aan mee te werken.”

Vandaag 20 maart 2024 werd bij EenVandaag in de uitzending ook aandacht besteed aan dit onderwerp. Onze rector werd daarvoor geïnterviewd op onze school. De uitzending kijk je hieronder terug (de eerste 10 minuten).

Op de website van EenVandaag is ook een artikel aan commerciële bijles op scholen gewijd, naar aanleiding van het onderzoek dat in februari 2024 is gedaan. Aan het onderzoek deden 2.716 ouders mee met kinderen op de basis- en/of middelbare school. 588 ouders hebben een kind op de middelbare school dat nu of het afgelopen jaar bijles heeft (gehad). Dat onderzoek wordt in de uitzending besproken.

Rector Rob Schuurmans is niet naïef, voor sommige leerlingen zal extra inzet nodig blijven. "Het gaat niet weg en dat is ook prima. We doen ook binnen de school al veel om leerlingen te helpen, zoals extra keuzelessen voor leerlingen die wat extra’s nodig hebben en de verlengde lesdag. En we besteden vanuit de brugklas aandacht aan bijvoorbeeld planvaardigheden. Voor verreweg de meeste leerlingen is dat genoeg. Niet voor iedereen, en daar is een markt voor. Maar het is niet onze plicht om daar aan mee te werken. Door gratis huisvesting te leveren werken we mee aan iets dat niet oké is. Het principiële heeft hier de overhand gekregen.”