Frencken wint Lions scholierendebat 2023

Frencken wint Lions scholierendebat 2023

Voor de zeventiende editie van het Lions Scholierendebat kwamen er drie teams van de Frencken debatteam in actie. En met succes! Niet alleen kwamen twee teams heel knap in de halve finale, ook werd Sophie Giesselbach gekozen tot beste debater van de avond. En: team Frencken 1 won het debat in een spetterende finale tegen het rectorenteam. Gefeliciteerd en we mogen weer trots zijn op het debattalent op onze school.

Scholieren in debat met en over politiek
Na de voorrondes waarin leerlingen van het Dongemond College, het St. Oelbert Gymnasium en het Mgr. Frencken College het tegen elkaar opnemen, mochten vier scholierenteams het In de kwartfinales elk opnemen tegen een team van volwassenen. Dat waren teams van advocaten, gemeenteraadsleden van Geertruidenberg, rectoren en docenten van het Dongemond College, de school dit jaar waar het debat gehouden werd. In de halve finales streden het team van advocaten en rectoren tegen elkaar en namen de twee teams van het Frencken het tegen elkaar op.

Spetterende finale met dubbele winst voor het Frencken
En toen de finale! De strijd ging tussen het rectorenteam en het team van het Frencken. Dat heeft het leerlingenteam glansrijk gewonnen. Onze leerling Sophie won ook de prijs voor beste debater.

Onze rector Rob Schuurmans, die deelnam in het verliezende finaleteam:
"De leerlingen hebben het echt geweldig gedaan. Ik vind het heel bijzonder dat je op deze leeftijd, met tien minuten voorbereidingstijd een gepassioneerd verhaal met steekhoudende argumenten over ingewikkelde onderwerpen kunt houden, uit het hoofd!"

Ook burgemeester van Raamsdonksveer Marian Witte was zwaar onder de indruk, zo schreef zij in een Facebook-post na afloop: "Wat deze jongeren lieten zien aan debatvaardigheden vind ik echt een talent van de jonge generatie van nu. Wij kunnen daar wat van leren."

Het was een fantastische avond en wij glunderen van trots.
Met dank aan Lions Club Oosterhout.
  • Gewonnen
  • Sophie beste debater