Interview met onze rector

Interview met onze rector

Onze nieuwe rector Rob Schuurmans is geen onbekende voor het Mgr. Frencken College: hij was hier al eerder werkzaam als conrector vwo bovenbouw. BN DeStem interviewde hem over hoe hij tegen zijn rol en het onderwijs aankijkt. "Het belangrijkste dat we kinderen leren? Sociaal zijn, jezelf leren kennen." Lees hieronder verder.

Door: Martine Huijbregts voor BN DeStem. Foto: © Joyce van Belkom/Pix4Profs

Hij verliet het Mgr. Frencken College in 2019, maar is dit schooljaar terug als rector-bestuurder. Rob Schuurmans (45) gaat de komende maanden vooral gebruiken om gesprekken te voeren, met docenten én leerlingen. ,,Er is de afgelopen jaren heel wat veranderd op deze school.”

Wat inspireerde de terugkeer naar het Frencken?

"Ik was hier eerder al conrector vwo bovenbouw. In 2019 werd ik gebeld door een recruiter: ze zochten een nieuwe rector voor het Frits Philips in Eindhoven. Die school was recent gefuseerd en ze hadden iemand nodig die er een eenheid van kon maken. Het klonk interessant, en hoewel ik niet per se weg wilde bij het Frencken, kreeg ik het gevoel dat ik in Eindhoven van meerwaarde kon zijn. Ik heb daar rust kunnen brengen. Het was een fijne school, en ik heb altijd gezegd dat ik daar maar voor één andere school zou weggaan.”

Dat was dus het Frencken.

"Toen Pharaïlda Kokke intern haar afscheid aankondigde, kreeg ik wel twintig appjes van oud-collega’s. Dat gaf een goed gevoel: een deel van de school zag het blijkbaar zitten als ik zou terugkomen.”