Model European Parliament Noord-Brabant en Vlaanderen 2023

Model European Parliament Noord-Brabant en Vlaanderen 2023

Afgelopen week, van zondag 16 t/m vrijdag 21 april, vond het MEP 2023 Noord-Brabant en Vlaanderen plaats in Hasselt (BE). Het Frencken College was er met 6 parlementariërs en 1 commissievoorzitter bij aanwezig om een week lang deel te nemen aan de hoogwaardige simulatie van het Europees Parlement. Wat een fantastische week! Trots op ons Frencken-team: iedereen heeft het heel goed gedaan en enkele leerlingen zien we zelfs weer terug...

Model European Parliament

Deelnemende leerlingen krijgen posten in verschillende commissies, bijvoorbeeld milieubeheer, economische zaken of voedselveiligheid. Elke commissie buigt zich vervolgens over een actueel vraagstuk en formuleert een resolutie met daarin verschillende oplossingen voor grensoverschrijdende problemen in de EU.

De kennismaking met het complexe proces van Europese besluitvorming vraagt veel inleving. Deelnemers kleden zich formeel en bezigen parlementair taalgebruik. Soms kan de spanning flink oplopen!

Frencken delegatie

Het Frencken werd dit jaar vertegenwoordigd door 6 parlementariërs uit 4vwo - Mart Van der Werf, Nora Weterings, Linde Hartel, Elise van der Linden, Sophie Schalke en Iris van Oosterhout - en 1 commissievoorzitter: Farah el Bennani uit 5vwo. We vertegenwoordigen dit jaar Ierland. Na de kennismaking op zondag is het dagenlang vergaderen, onderhandelen, speechen en debatteren.

Begeleiders en docenten Stijn Vrijhoeven en Teun Vermeer kijken met trots terug op deze fantastische week! "We hebben de leerlingen echt met de dag zien groeien in hun debatvaardigheden, onderhandelingstactieken, speeches geven en stemmen op resoluties."

Nora mag volgend jaar terugkeren als commissievoorzitter bij MEP Noord-Brabat en Vlaanderen en Linde mag meedoen aan MEP nationaal (in Den Haag). Een hele bijzondere benoeming is er voor Farah el Bennani: ze is uitverkozen als lid van het Presidium en volgend jaar het MEP mag gaan leiden!

Gefeliciteerd met deze mooie prestaties!

Media
  • MEP2023_begonnen