Crossing Borders 2023

Crossing Borders 2023

Dit schooljaar werd het Crossing Borders-programma weer nieuw leven ingeblazen, nadat in maart 2020 deze geplande internationale activiteit werd afgelast vanwege covid. Leerlingen uit 3 havo en 3 Next hadden hun uitwisseling met Duitsland en leerlingen uit 5 vwo met Italië. Het was een fantastische en leerzame ervaring - zowel heen als weer! We blikken terug en kijken uit naar dit jaarlijks terugkerend hoogtepunt!

Crossing Borders in Duitsland

Op maandag 27 februari vertrokken deelnemende leerlingen uit 3 havo en 3 Next met de trein vanaf station Breda naar het Carl Orff-gymnasium uit Unterschleissheim bij München, Duitsland. Nadat ze de Duitse leerlingen beter leerden kennen in München, bezochten ze een prachtig winterwonderlandschap bij Schloß Neuschwanstein! Ook heeft de groep een bezoek gebracht aan concentratiekamp Dachau. Op de school hebben ze vervolgens presentaties gegeven over de ervaringen van de stadstour. Indrukwekkend!

Crossing Borders in Italië

Afgelopen week zijn deelnemende leerlingen uit 5vwo afgereisd naar Liceo Scientifico Statale “Lorenzo Respighi” te Piacenza, Italië. Ze bezochten afgelopen week de school van de Italiaanse leerlingen voor een scheikundeles: de school heet niet voor niets 'scientifico'. Ook mochten ze pasta maken, zoals de oude Italiaanse moeders dat al decennia doen met een prachtig uitzicht over de stad Bobbio! Ze bezochten ook het XNL Piacenza, een centrum voor beeldende kunsten, film theater en muziek. En het bezoek haalde ook nog de lokale krant daar! Lees het artikel hier en bekijk ook de YouTube video!

Crossing Borders in Oosterhout

Bij het tegenbezoek aan Oosterhout zijn de internationale leerlingen te gast bij onze leerlingen thuis. Dat betekende dat begin maart de leerlingen uit Italië hier te gast waren en afgelopen week kwamen de leerlingen uit Duitsland in Oosterhout op bezoek.

Er stond veel lokale cultuur op het programma: een bezoek aan De Schelleboom (een voormalig pottenbakkerij), een bezoek aan de Sint Jan inclusief een beklimming van de toren en er werd gefietst in Oosterhout. Ook werd later het Gemeentehuis t.b.v. City Marketing bezocht waarbij ook gepresenteerd werd.

Voor de Italiaanse leerlingen stond er een dagje Amsterdam op het programma. We brachten een bezoek aan het Rijksmuseum, waar de grote Vermeer-tentoonstelling te zien is en gingen met de boot door de grachten van Amsterdam. We hebben verschillende groepsopdrachten gedaan waarbij het denk- en creatieve vermogen werd aangesproken: wiskundige opgaven over bijv. de trapgevels, het leren van Nederlandse liedjes, het schrijven van teksten, het imiteren van kunstwerken en nog meer zaken om de stad beter te leren kennen.

De Duitse leerlingen bezochten met de groep het Designmuseum in Den Bosch en het schoenenmuseum in Waalwijk. Ze gingen daarbij ook zelf aan de slag met het ontwerpen van sneakers.

De weken werden afgesloten met een gezellige pubquiz en een bezoek aan de Efteling.