Profielwerkstukken in de spotlight

Profielwerkstukken in de spotlight

Elk schooljaar schrijven de leerlingen uit het examenjaar een profielwerkstuk. Stuk voor stuk zijn de profielwerkstukken altijd een prachtig schoolwerk om op terug te kijken. Daarom lichten we er enkele uit hier, die in het oog sprongen, extra impact maakten of een prijs wonnen.

Titel: Taalstrijd in België
Door: Floor Dierx en Tessa de Vos

Voor het derde jaar op rij is het Mgr. Frencken College in de prijzen gevallen voor het beste pws Frans van Levende Talen. Dit jaar sleepten Floor Dierx en Tessa de Vos de 'mention honorable' in de wacht met hun pws over de taalstrijd in België. Van de 17 inzendingen uit heel Nederland vond een deskundige jury dat dit de ereprijs verdiende. Een hele knappe prestatie!

Titel: De aanslag op de Bataclan
Door: Floor Bakx en Jolie Eiselin

Floor Bakx en Jolie Eiselin kozen voor het onderwerp ’De aanslag op de Bataclan’ in 2015. Om meer inzicht te krijgen in de impact die deze aanslag heeft gehad op de overlevenden, nodigden zij Ferry Zandvliet uit, die een lezing kwam geven op hun school, het MFC.

Vol spanning stonden ze op 12 oktober 2022 op Ferry te wachten bij de ingang van school. Voor hun profielwerkstuk hadden ze Ferry Zandvliet uitgenodigd, een overlevende van de aanslag op de Bataclan. Sindsdien geeft hij lezingen om zijn ervaringen te delen en om mensen aan het denken te zetten over hoe zij hun leven positiever kunnen bekijken. Leerlingen uit de bovenbouw konden zich vrijwillig aanmelden om bij de lezing aanwezig te zijn en al snel waren de 100 plaatsen in het auditorium van de school gereserveerd.

Tijdens de 90 minuten spreektijd kon je een speld horen vallen. Ademloos zaten de leerlingen, enkele docenten, ouders en rector Kokke, die het budget voor de lezing beschikbaar stelde, te luisteren. Bij de evaluatie kwam naar voren dat de meeste leerlingen niet eerder hadden gehoord over Ferry Zandvliet, maar dat zij door de introductie van Floor en Jolie in de klassen vooraf geïnteresseerd waren in zijn verhaal. Op de vraag ‘Wat neem je mee uit deze lezing voor in je eigen leven?’ kwam vooral naar voren dat leerlingen hebben geleerd hoe ze anders kunnen omgaan met boosheid en dat ze ook positiviteit kunnen halen uit situaties die minder prettig zijn. De boodschap die eenieder meekreeg is dat je altijd moet proberen een negatieve situatie om te zetten in een positieve houding en denkwijze. Een wijze levensles.

Floor en Jolie hebben veel informatie verkregen voor hun PWS en mochten Ferry ook nog interviewen. Omdat de belangstelling dusdanig groot was, zien we hem vast nog vaker terug op school!

PRIJSWINNAARS FRENCKEN

Titel: Theesysteem
Door: Sophie Bouwman

Dit profielwerkstuk werd door het Frencken vwo gekozen als winnaar van dit schooljaar.

Titel: Microplastics
Door: Iris Botermans en Maud van Uffelen

Dit profielwerkstuk werd door het Frencken vwo gekozen als tweede prijs van dit schooljaar.