Duurzaam Oosterhout Week: Ook op jouw bordje

Duurzaam Oosterhout Week: Ook op jouw bordje

Het Frencken College doet al een aantal jaren mee met de Duurzaamheidsweek. Ook dit jaar! Van 8 t/m 15 oktober 2022 gaan we aan de slag met het thema 'Ook op jouw bordje', met onder andere aandacht voor lokale en duurzame voeding en de energietransitie waarmee we samen aan de slag gaan.

Het is je vast niet ontgaan: de wereld moet gaan verduurzamen. Een groot containerbegrip, wat gigantisch veel omvat en vaak voelt als een ‘ver van je bed show’. Binnen de gemeente Oosterhout speelt dit thema uiteraard ook een grote rol en Oosterhoutse jongeren spelen hierin een sleutelrol. Zij zijn de inwoners van de toekomst, zij zullen de aanpassingen die wij als volwassenen moeten gaan nemen, straks zien als een vanzelfsprekendheid.

DOEWEEK Frencken Next klas 3

De gehele week staat in het teken van het thema Duurzaamheid en Food, maar de leerlingen gaan zich vooral ook verdiepen in de profielkeuze waar zij voor komen te staan. Ze bezoeken deze week 4 Oosterhoutse bedrijven en maken zo kennis met diverse vakgebieden op het gebied van Food en duurzaamheid. Elke dag wordt gestart met een 'frisse dagstart': prikkelende opdrachten, die hen na laten denken over hun eigen footprint en meer  bewustwording rondom het thema.

In de middag gaan de leerlingen aan de gang met verdiepende opdrachten en op vrijdag 14 oktober gaan ze binnen een gekozen profiel nog verder de diepte in. We bedanken de bedrijven voor hun gastvrijheid: Sophia's Tuin, Mellkveebedrijf Flipsen, Zorgboerderij Levensvreugde, Zuivelboerderij De Driehoek, Dalco, McDonald's, Vermeulen Tuinbouw, Brabant Water (De Warande), Willemsen Sportschool, Bourgogne Kruis en de Voedselbank.
Dat wordt vast en zeker een inspirerende en interessante week!

Culinair college met Pierre Wind

Op donderdagmiddag 13 oktober gaan we met alle CKV leerlingen uit 4 havo en 5 vwo een lezing bijwonen van Pierre Wind in Theater De Bussel. Deze vak- en schooloverstijgende activiteit wordt ons aangeboden door de gemeente Oosterhout, Theek 5 en de Duurzaam Oosterhout-week.

De leerlingen zijn in de les al volop bezig geweest zich te verdiepen in het thema duurzaamheid en food. Ze hebben verschillende opdrachten en gaan ook het decor maken voor de theatrale kookpresentatie van bekende tv-kok Pierre Wind. Hij zal een wervelend en inspirerend theatercollege geven dat in het teken staat van koken, smaak en duurzaamheid

Ook naar de voorstelling?
Ouders/verzorgers kunnen deze voorstelling donderdagavond met € 5,00 korting te bezoeken! Dus u betaalt geen € 15,- maar € 10,- voor de spetterende theaterlezing van Pierre Wind!

Voordat u de stoelen selecteert vult u de code Biebpas in, dan wordt de prijs van €10,- zichtbaar. De prijs is incl pauzedrankje & garderobe excl .ticketkosten.

Kijk hier voor meer info en bestel tickets!

Klooster'lunch' bij Sint Catharinadal

Een groep leerlingen van het Frencken College, het Oelbert Gymnasium en Alba Zuijderwijk zijn al weken druk doende met de voorbereiding van een duurzame maaltijd voor Pierre Wind. Na zijn culinair collega ontvangen we hem en een select gezelschap op het Sint Catharinadal.

We hebben diverse kleine gerechten bedacht, waarvan de ingrediënten (juist seizoensgroenten) met minder voor de hand liggende mogelijkheden. Het uitgangspunt is om juist te werken met voedsel wat we vaak bij het groenafval gooien (zoals stengels, loof etc), de bladeren van de wijnranken, het onkruid etc. Bijna alle ingrediënten komen uit de kloostertuin; de vrijwilligers en zuster Godelieve hebben ons daarover al veel geleerd. Ook de aankleding zal door de leerlingen worden bedacht en gemaakt en is in lijn met bovenstaande uitgangspunten en in een sfeer die past bij het klooster.

We zoeken daarbij ook naar verbindingen met het eten, het erfgoed, de rituelen maar maken ook een slag naar het nu. Na deze spijzen verplaatsen we ons naar Praktijkschool de Zwaaikom waar we het hoofdgerecht nuttigen. We gaan er een smaakvolle maaltijd van maken: inspirerend en leerzaam zijn de voorbereidingen nu al!

Pierre Wind stuiterde al van enthousiasme over onze projecten! Hij vindt het echt ontzettend leuk allemaal.

Aankleding Bibliotheek Theek5

In de bibliotheek Theek 5 in Oosterhout is er werk te zien van onze leerlingen uit diverse leerjaren, wat zij gemaakt hebben omtrent de Duurzaam Oosterhout Week. Ga een kijkje nemen!