Expositie '600 jaar Sint Elisabethsvloed' Biesbosch Museumeiland

Expositie '600 jaar Sint Elisabethsvloed' Biesbosch Museumeiland

Een ramp van 600 jaar geleden, de Sint Elisabethsvloed, is actueler dan ooit. Want het water komt weer, als gevolg van de wereldwijde klimaatcrisis. Wat hebben we geleerd van toen, maar vooral wat doen we nu? Onze leerlingen gingen met dit thema aan de slag. Bijzonder: veel van deze tekeningen zijn terug te zien in de expositie '600 jaar Sint Elisabethsvloed, de kracht van het water' op Biesbosch MuseumEiland!

Dit jaar is het 600 jaar geleden dat door deze vloed de Biesbosch is ontstaan. Onze waterveiligheid is een hot item, gezien de overstromingen in Limburg en omstreken. We zijn trots op de resultaten van onze tekenleerlingen, die terugkomen in verschillende onderdelen. Ga dat zien!

Animatie

Voor het Biesbosch MuseumEiland maakte kunstenaar Xavier van Delft een bijzondere animatie over de Sint Elisabethsvloed. De thematische tekeningen van onze leerlingen uit 5 havo en 4 vwo spelen een rol in de animatie! Frank Lammers sprak de animatie in. Leuk detail: ook oud-leerling Suus Hessling heeft een aandeel in deze animatie.

Boekje

Er is ook een boekje gemaakt dat op de expositie hangt in het Biesboschmuseum te Woudrichem. In dit boekje staan ook volop tekeningen van onze leerlingen! Hieronder kun je het boekje 'The making-of' inzien (PDF);

Expositie

Een aantal van de eindwerken van leerlingen heeft een plekje gekregen in de tentoonstelling '600 jaar Sint Elisabethsvloed, de kracht van het water' in het Biesbosch MuseumEiland aan de buitenwand nabij het restaurant. Ga dat zien! De tentoonstelling loopt t/m 30 november 2022. Kijk ook zeker even op de website van Biesbosch MuseumEiland waar meer informatie staat over het thema en wat er nog meer te doen is.