Vastwel-programma 2022: Macht & Mededogen

Vastwel-programma 2022: Macht & Mededogen

VASTWEL inspireert weer volop tijdens de vastenperiode, van Carnaval tot Pasen. Het goedgevulde programma wordt ook dit jaar door onze leerlingen en CKV-docente Miranda van Bragt ingevuld. En jij kunt ook een rol spelen of meedoen aan bijzondere activiteiten rondom het thema van dit jaar 'Macht & Mededogen!

Aan den lijve...

Veertig dagen lang, vertellen – vanuit de Blauwe Camer van het Sint-Catharinadal – bekende en minder Oosterhouters over hun persoonlijke ervaringen, mijmeren over Macht & Mededogen. Op dinsdag 8 maart vertelde Frencken-leerling Farah el Bennani uit 4vwo haar verhaal over de rol van influencers en docenten. Zijn docenten ook een soort influencers?

Power in de Mode

Mode is van oudsher een persoonlijk expressiemiddel, een medium om betekenis mee uit te drukken, een middel om status te creëren. Wil je opgaan in de massa, of wil je je er juist nadrukkelijk van onderscheiden? Je kleding zegt iets over je identiteit, wie je bent, waar je vandaan komt en waar je bij wilt horen. Maar ook welke boodschap je wil uitdragen.

Leerlingen uit 5 havo vragen met hun t-shirt aandacht voor iets waar zij voor staan. De macht van de mode en het individu! De online presentatie en de lesbrief zijn onder het kopje educatie te vinden. De expositie te zien op diverse locaties in Oosterhout

Voor hetzelfde geld

Leerlingen uit 2VA hebben zich verdiept in het thema en kozen een onderwerp wat hen aan het hart ging. Zij hebben geldbiljetten ontworpen waarbij de ene kant staat voor macht en de andere kant voor mededogen. Deze biljetten worden geëxposeerd op plekken waar geld een rol speelt, macht aan de orde van de dag is en mededogen een essentieel onderwerp van het gesprek, ook in Theek5!

Expositie Het volk van Mededogen

“Als je iets niet wil vergeten schrijf je het op je hand, als je het voor je leven wil blijven herinneren neem je een tatoeage.” Van de geschiedenis van de tatoeage tot aan teksten over mededogen zijn op de huid geschreven, voor het leven in het geheugen gegrift. Onze leerlingen gingen op zoek naar waardevolle teksten en schreven deze op de huid van poppen. En zo werd het volk van Mededogen geboren.

Bezoek de mini-expositie van Project VASTWEL t/m 17 april bij Theek 5 Oosterhout.

Met dank aan leerlingen Mgr. Frencken College en vakfotograaf Studio Hans Keur

VASTWEL op de kaart

Verzamel alle kaarten met daarop teksten en tekeningen van jong en oud talent. Elke dag een andere verbeelding van het thema, een boodschap, een impuls en wie weet wat nog meer… Veel kaarten zijn getekend door onze leerlingen. Een cadeau om te delen en te inspireren! Gratis af te halen tijdens openingstijden van Theek 5.

Macht en onmacht, niet van gisteren!

We nemen je in deze presentatie mee in de geschiedenis van de beelden die we op straat kunnen vinden. Hoe kunnen we leren van deze kunstvorm zodat we in de toekomst macht wellicht op andere manier kunnen laten klinken.

Een historische en kunstzinnige reis door Nederland binnen het thema door Bert Oudenhoven en Miranda van Bragt.

Deze inspirerende avond vindt plaats op het Mgr. Frencken College op dinsdag 12 april vanaf 20.00 uur (inloop 19.30 uur). Gratis toegang, een vrijwillige bijdrage = lief!

Kijk voor meer informatie, het actuele programma en terugblikken op de website Vastwel.life

Partners van VASTWEL zijn oa Theek 5, Frencken College, Theater de Bussel. Film op Locatie, Senia en diverse kunstenaars.