Laetare | Wees blij - Inspiratiemiddag rondom onderwijsproject

Laetare | Wees blij - Inspiratiemiddag rondom onderwijsproject

Dinsdagmiddag 9 november 2021 vond er een inspiratiemiddag plaats rondom het onderwijsproject Laetare | Wees Blij! georganiseerd bij het Sint Catharinadal, wat 750 jaar bestaat. Vorig schooljaar kondigden we het nieuws al aan over dit jubileumproject en de rol van onze leerlingen in de promofilm. Samen met Schola Cantorum Oosterhout tonen deelnemende scholen de eerste resultaten in het lesmateriaal.

Het leer- en inspiratiehuis Sint-Catharinadal biedt samen met Schola Cantorum alle deelnemende scholen in het voortgezet onderwijs binnen Brabant en Zeeland een uniek vakoverstijgend onderwijsproject aan. Verschillende experts nemen de leerlingen op een eigentijdse wijze mee in de geschiedenis, maar ze laten vooral zien hoe we op een eigentijdse manier het Gregoriaans en de verluchte manuscripten als inspiratiebron kunnen gebruiken.

Klooster & klassen samen

De onderdelen van dit onderwijsproject zijn onder andere GregoGaga, Geschriften, GregoRap, GregoMore, GraffitiScript en Vette Manuscripten. Op dinsdag 9 november is er een inspiratiemiddag voor de deelnemers en voor andere geïnteresseerden, waarbij leerlingen, docenten en Schola Cantorum het project presenteren. De opening is door zuster Maria Magdalena (priorin) en er zijn ook voordrachten van Patrick Timmermans (Erfgoed Brabant) en Henri Swinkels (Kunstloc). Onze leerlingen Emma en Timme hebben ook een aandeel in de middag: Emma zingt met de zusters, Timme speelt op het orgel en de Schola zingt Gregoriaans. Ze vertellen over het project en natuurlijk is er ook aandacht voor de innerlijke mens.

(Ver)volg het project!

Volg het project ook op Instagram @laetare_wees_blij
Uiteindelijk komt alles samen tijdens de manifestatie Laetare | Wees blij op zaterdag 26 en zondag 27 maart 2022: een festival waar alle resultaten getoond worden. Save that date!