Vastwel expo 'Spelenderwijs' i.s.m. 4V

Vastwel expo 'Spelenderwijs' i.s.m. 4V

Op initiatief van Stichting Vastwel zijn leerlingen uit 4 vwo van het Frencken College binnen het thema ‘van Tijd en Eeuwigheid’ aan de slag gegaan met roosvensters. Donderdag 1 april heeft Wethouder Robin van der Helm samen met Skylar Burhenne (4V) de tentoonstelling ‘Spelenderwijs’ geopend in Het Speelgoedmuseum Op Stelten. En er is nu ook een boekje over de roosvensters: kijk snel onderaan dit bericht.

Roosvensters maken met De Achthoek

De leerlingen zijn, in samenwerking met Het Speelgoedmuseum uitgegaan van het speelgoed waar ze graag mee speelden, maar ook met speelgoed dat hun ouders en grootouders belangrijk was. Vervolgens zijn ze met het materiaal wat ze ontwikkeld hebben in enkele online sessies met leerlingen van basisschool De Achthoek uit Den Hout aan de slag gegaan en zijn de definitieve roosvensters gemaakt.

De leerlingen uit 4vwo tekenen ontwierpen een lessenserie rondom dit thema, maakten instructiefilmpjes (flipping the classroom) voor groep 4, 5 en 6 van basisschool De Achthoek, hadden een zoomsessie met deze groepen en begeleidden de leerlingen naar een ontwerp van een Catharinavenster. Ze ontwierpen ook een eigen raam wat nu groot (1,75 x 1,75 m) op het raam in Het Speelgoedmuseum is geplakt.

Expositie 'Spelenderwijs'

Skylar Burhenne (4V) en wethouder Robin van der Helm openden het Vastwel-project 'Spelenderwijs' op 1 april 2021 (geen grapje). Al zoomend met 60 kinderen van De Achthoek toonden ze de eindresultaten: daar mag met recht iedereen trots op zijn!

De roosvensters zijn opgehangen tegen de ramen van het Museumcafé in Het Speelgoedmuseum Op Stelten aan de Zandheuvel. Zodra de musea weer open mogen is de tentoonstelling in ieder geval tot oktober te zien. De toegang tot het Museumcafé is gratis tijdens openingstijden van het museum.

Boekje Roosvensters

Er zijn ook boekjes gemaakt van dit project in samenwerking met Vastwel, het Speelgoedmuseum en basisschool De Achthoek. Deze komen in het museum op tafel te liggen, waarin het proces goed in beeld komt en duidelijk is wie de talenten zijn. Maar je kunt het boekje ook hieronder in PDF bekijken:

• Robin_en_Skyler
  • Robin_vander_Helm