Debatteren voor scholieren is gestart!

Debatteren voor scholieren is gestart!

Vandaag donderdag 4 maart gaat het Frencken debatteam 'Op weg naar het Lagerhuis' in de voorronde van de grootste debatcompetitie van Nederland met landelijk in totaal meer dan 200 deelnemende scholen. Op vrijdag 12 maart debatteert een vijftal leerlingen van de Frencken debatclub in de voorronde van het NK Debatteren voor scholieren. Time for politics! Online dit keer...

Op weg naar het Lagerhuis

Deze versie van Op weg naar het Lagerhuis is compleet online en zal zich focussen op de V-rede (een korte toespraak). De volgende leerlingen representeren ons debatteam:

Deelname V-Rede: Eliza van Wijnen en Nina de Hoogh.
Publiek: Nina van Straten, Ani Nabiogli, Eva Aders, Roos Vervoort, Helma Niyongere, Marije van der Waal, Isa Brouwers, Iris van Rhoon, Keon Pinte, Simone Wijngaard, Willem van der Ploeg.

Op Weg naar het Lagerhuis in 2020

Voorronde NK Debatteren voor scholieren

Een vijftal leerlingen zal online het debat aangaan met debatclubs van andere scholen. Daarbij is één leerling jurylid bij andere debatten. Op vrijdag 12 maart zullen de volgende zes leerlingen de voorronde ingaan: Nina van Straten, Eva Aders, Roos Vervoort, Iris van Rhoon en Marije van der Waal (reserve). Keon Pinte treedt op als jurylid bij andere teams. Deze voorronde is nu extra spannend: vorig schooljaar zijn we in de finale beland!

Het Frencken debatteam in 2020

Ruim 80 middelbare scholen nemen deel aan de 23e editie van het Nederlands Kampioenschap Debatteren voor Scholieren (havo/vwo). Door de coronamaatregelen zal de jaarlijkse wedstrijd dit jaar voor het eerst online plaatsvinden. Het team van het Frencken zal in twee debatrondes debatteren over voor jongeren actuele thema’s. Het Mgr. Frencken College doet mee met de derde voorronde van het NK. De top 10 van deze voorronde kwalificeert zich voor de finale op zaterdag 17 april 2021.

De stellingen die centraal staan tijdens de voorrondes zijn:

·         Leerlingen moeten per maand één mentale verlofdag opnemen
·         Schulden die je voor je 21e maakt, moet je kunnen afbetalen via een taakstraf
·         Tijdens een economische crisis moet ontwikkelingssamenwerking stopgezet worden

WIJ WENSEN HET FRENCKEN DEBATTEAM HEEL VEEL SUCCES!