Profielwerkstuk: Franse taalontwikkeling van de jonge Nederlander

Profielwerkstuk: Franse taalontwikkeling van de jonge Nederlander

'De Franse Juf' zette het profielwerkstuk van Elise en Selvie uit 5 havo in de spotlight. Zij waren benieuwd welke factoren van invloed zijn op de Franse taalontwikkeling van de jonge Nederlander. Ze interviewden in het totaal vier docenten Frans en deden praktijkonderzoek op twee basisscholen. Het profielwerkstuk werd beoordeeld met een 9. Gefeliciteerd Elise en Selvie!

Elise en Selvie vinden Frans een mooie taal en kozen het vak in de bovenbouw van de havo. Ze schreven er zelfs hun profielwerkstuk over: de praktische opdracht voor leerlingen in de laatste klas uit de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. Ze vroegen zich namelijk af of hun taalontwikkeling beter was geweest als ze op de basisschool al begonnen waren met Franse les. Ze wilden in het bijzonder weten: waarom zou je op jonge leeftijd beginnen met de Franse taal?

Het onderzoek bevatte ook interviews, onder andere met onze docente Frans mevrouw Dekkers. Het leukste deel van het onderzoek vonden Elise en Selvie het praktijkonderzoek. Ze hebben zelf Franse taaltoetsjes ontwikkeld en die gegeven op twee basisscholen: de Waalse school in Rotterdam (waar Franse les gegeven wordt van groep 1 t/m 8) en de Meander in Oosterhout (waar geen Frans op het programma staat). Zo wilden Elise en Selvie achterhalen wat de meest geschikte leeftijd is om met Frans te beginnen.

Lees meer over de conclusie van hun onderzoek op de website van De Franse Juf, volgens wie er zeker een mooie carrière als taaldocent voor deze twee eindexamenkandidaten in het verschiet ligt.