Informatie coronavirus - update 8 maart

Informatie coronavirus - update 8 maart

Het nieuws wordt momenteel gedomineerd door het coronavirus. Ouders ontvangen via e-mail telkens de laatste update. Hieronder houden we jullie ook op de hoogte;

Aangescherpte richtlijnen dd. 8 maart 2020

Het RIVM & de GGD hebben hun richtlijnen verder aangescherpt. Dit houdt in dat leerlingen en medewerkers die last hebben van hoesten, verkouden zijn of koorts hebben, geacht worden thuis te blijven. Wij vragen u te handelen conform de richtlijnen van het RIVM.
Wanneer uw zoon/dochter niet naar school komt, vragen wij u dat a.u.b. via de gebruikelijke kanalen aan de school laten weten.

Mocht het zo zijn dat er toetsen of schoolexamens gemist gaan worden, dan willen wij jullie geruststellen. Dat gaan we oplossen en bespreken we op het moment van terugkeer op school. Ook kunnen de omstandigheden een verhoogde lesuitval veroorzaken wegens ziekmelding van collega’s. We gaan ons uiterste best doen dit tot een minimum te beperken maar de veiligheid en gezondheid van eenieder staan in deze natuurlijk voorop. Wij hebben er alle vertrouwen in dat jullie hiervoor begrip hebben.

Wij wensen de mensen die zich niet lekker voelen een voorspoedig herstel en hopen dat we weer snel terug kunnen naar normale omstandigheden. Mochten er veranderingen zijn, dan informeren wij u en jullie direct.

Crossing Borders Week afgelast

Op maandag 16 maart a.s. zou onze Crossing Borders week starten, waarbij leerlingen uit Duitsland, Italië en Roemenië voor een uitwisseling over naar Nederland komen om met onze leerlingen onder anderen hier op school activiteiten uit te voeren.

De afgelopen dagen is er veel overleg geweest over de uitwisseling in combinatie met het Coronavirus. Hoewel het risico op besmetting met het Coronavirus via uitwisselingsleerlingen of van uitwisselingsleerlingen misschien niet groot is, zijn de consequenties bij een besmetting dit wel. Zo groot dat we als school het besluit hebben moeten nemen om de Crossing Borders Week af te gelasten.

Besteed aandacht aan handhygiëne:

De belangrijkste maatregelen die onderwijsinstellingen kunnen nemen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen, zijn heel simpel. Deze maatregelen gelden voor alle virussen die griep en verkoudheid kunnen veroorzaken. Het is dus altijd belangrijk om deze op te volgen. Het zijn:

• regelmatig goed de handen wassen met zeep
  • hoesten en niezen in de binnenkant van de elleboog
  • papieren zakdoekjes gebruiken
  • uw kind niet naar school laten gaan als het koorts heeft (boven de 38 graden)
Als school zullen wij extra aandacht besteden aan de schoonmaak van de toiletten en zullen we de zeepvoorraad op peil houden.

LET OP!

Heb je koorts (meer dan 38⁰ Celcius) en luchtwegklachten (zoals hoesten of kortademigheid) ÉN ben je de afgelopen 14 dagen in een van de volgende gebieden geweest:

• China (inclusief: Macau en Hongkong)
  • Singapore
  • Zuid-Korea
  • Iran
  • De Noord-Italiaanse provincies: Lombardije, Veneto, Emiglia Romagna, Piëmonte, Aosta-vallei, Trentino-Zuid-Tirol, Friuli-Julisch-Venetië en Ligurië
Neem dan telefonisch contact op met je huisarts.

Ben je in een van deze gebieden geweest en heb je alleen verkoudheidsklachten of koorts, blijf dan thuis en zorg dat je zo min mogelijk contact met anderen hebt.

Dit kunnen namelijk de eerste klachten zijn van COVID-19, maar het kan ook  een verkoudheid zijn. Het is niet nodig om de huisarts te bellen. Worden de klachten erger en krijg je koorts en luchtwegklachten (hoesten en benauwd), bel dan de huisarts.

Wat als kinderen, leerlingen, studenten, medewerkers ziek worden?

Sommige mensen vragen we om fysiek contact met anderen te beperken (social distancing). Het gaat dan om mensen die mogelijk besmet geraakt kunnen zijn met het coronavirus. Dat betekent dat zij niet naar hun werk of school mogen. Dit geldt voor de volgende twee groepen mensen:

• Huisgenoten van patiënten met het coronavirus
  • Mensen die in gebieden zijn geweest waar het coronavirus heerst en verkoudheidsklachten of koorts hebben. Deze klachten kunnen het begin zijn van coronavirus. Deze mensen moeten thuis blijven om uit te zieken en anderen niet te besmetten.

Bel met de huisarts als de klachten erger worden. De huisarts kijkt wat er gedaan moet worden, en overlegt zo nodig met de GGD.

De meest actuele informatie vindt u op de website van het RIVM.

Uiteraard volgen wij de ontwikkelingen op de voet en informeren we u opnieuw als daar aanleiding toe is.

De gemiddelde incubatietijd van het coronavirus wordt door het RIVM ingeschat op 7 dagen, maximaal 14 dagen. Deze incubatietijd is berekend met de gegevens van veel patiënten. Deze varieert van 2 tot 12 dagen, voor de zekerheid gaat het RIVM uit van 14 dagen. Het nieuwe coronavirus wordt overgedragen door hoesten en niezen.
Belangrijk om te weten: Tot nu toe lijkt de overdracht van het virus tijdens de incubatietijd, dus voordat er klachten ontstaan, een zeer kleine rol te spelen.

Wel is bekend dat hoe zieker iemand is, hoe meer virus hij kan verspreiden. Het RIVM handhaaft dan ook haar richtlijnen t.a.v. mensen die terugkeren uit gebieden waar het coronavirus is geconstateerd. Als mensen geen gezondheidsklachten hebben, kunnen zij gewoon naar hun werk. Dit geldt ook voor kinderen op scholen en kindercentra.

Neemt u bij twijfel altijd contact op met de GGD WestBrabant (telefoon 085 078 56 17).

Het Frencken College volgt de ontwikkelingen op de voet. Mocht het advies van de GGD wijzigen, dan zullen wij dit per direct opvolgen.